Stichter Monizze: “Ik droom van een wereld zonder betaalkaarten”

Het Belgische fintechbedrijf Monizze, vooral bekend van zijn elektronische maaltijdcheques, maakt de ambitie bekend om tegen 2025 te verdubbelen qua omvang én personeel. “De smartphone, die voor betalingen almaar belangrijker wordt, zal de grote driver zijn”, voorspelt stichter-CEO Jean-Louis Van Houwe in een interview met Business AM.

Monizze, opgericht in 2011, is als challenger uitgegroeid tot een van de drie grote uitgevers (naast Sodexo en Edenred) in de sector van betaalcheques en telt intussen 640.000 gebruikers – een verdrievoudiging op zes jaar tijd – en 55.000 klanten-werkgevers. Het bedrijf werd onlangs door Data News uitgeroepen tot Belgisch fintechbedrijf van 2021, omdat het radicaal voor een digitale koers kiest.

Zijn er niet veel te veel betaalcheques? Maaltijd-, eco-, consumptie-, cultuur-, sportcheques, … Het is erg onoverzichtelijk geworden voor de gebruikers.

Jean-Louis Van Houwe: “Je moet geen Nobelprijs gewonnen hebben om in te zien dat telkens een kaart voor elk type cheque onhandig is voor de gebruiker. Al sinds 2016 bundelen we daarom alles op 1 kaart, wat het gebruik van de cheques drastisch vereenvoudigt.”

“Meer nog: ik droom van een wereld zonder kaarten. We hebben al de overgang gezien van papieren cheques naar kaarten. Laat ons nu de volgende stap maken: alle cheques bundelen in een smartphone-app. Als digitaal bedrijf hebben we trouwens nooit met papier gewerkt en willen we eigenlijk ook van de kaarten af.”

Maar waarom geen beperking van het aantal types? De grootste critici van jullie sector willen zelfs alle kaarten en de bijhorende fiscale gunstregimes afschaffen, omdat ze een onvolmaakt alternatief zijn voor loon in cash.

“Fiscaliteit is maar een deel van het verhaal. Het grote voordeel van cheques is dat de regering er het bestedingsgedrag van de consument beleidsmatig mee kan sturen. Studies hebben uitgewezen dat ecocheques de gebruikers aangezet hebben om meer milieuvriendelijke producten te kopen dan dat ze anders zouden doen.”

“Dat noemen wij in ons jargon dedicated payments. Tijdens de coronacrisis rees de vraag hoe de regering de binnenlandse consumptie zou kunnen stimuleren. Daaruit ontstond de consumptiecheque, die niet op buitenlandse webshops gebruikt kan worden.”

“Bij de maaltijdcheques hebben we trouwens vastgesteld dat het gemiddelde aankoopbedrag tussen 2019 en nu gestegen is van 22 euro naar 27 euro. Dat geeft een indicatie van de inflatie waar zoveel om te doen is.”

Wanneer ziet u de kaarten verdwijnen?

“Monizze is al enkele jaren geïntegreerd in de app van KBC en in de korting-app Joyn. Eerder deze maand hebben we – met Edenred en Sodexo – mobiele betalingen met maaltijdcheques gelanceerd op Payconiq. Het is nu vooral zaak dat de handelaars, waaronder de grote retailers, deze nieuwe vorm van betalen gaan promoten.”

“Een groot voordeel is dat je dan in de app kan instellen dat een bankrekening – of een andere kaart – de betaling automatisch aanvult, mocht het saldo van de eerste kaart op zijn. Dat is toch veel handiger dan het gedoe met verschillende kaarten.”

“Wanneer de kaarten echt verleden tijd gaan zijn, is moeilijk te voorspellen, omdat de betaalgewoonten van de consumenten traag veranderen. Ook de houding van de handelaars zal daarin een rol spelen. Ik verwacht dat binnen de vijf jaar 20 tot 30 procent van de gebruikers alles via smartphone – en dus zero card – zullen betalen.”

Vanaf 1 juli moeten handelszaken minstens 1 vorm van elektronisch betalen aanvaarden. Toch zijn er zaken die nog steeds alleen cash aanvaarden. “Te hoge commissies voor de betaalterminals”, hoor je soms als argument.

“Dat begrijp ik eerlijk gezegd niet. Studies wijzen uit dat een betaling met ecocheques gepaard gaat met bijkomende bestedingen in de winkel die even groot zijn. De winst die je maakt is dan toch veel hoger dan die commissies. Als je digitale betalingen aanvaardt, stap je als handelaar niet alleen de 21ste eeuw in. Het is ook gewoon beter voor je verkoop.”

Monizze liet in 2021 een omzetstijging met 37 procent zien en zal eind dit jaar circa 100 werknemers tellen. Waar ziet u nog kansen voor verdere groei?

“We zijn trots op onze groei sinds de oprichting 11 jaar geleden en denken dat we het bedrijf nog eens kunnen verdubbelen tegen 2025. De voorbije twaalf maanden is het directiecomité flink gewijzigd, met nieuwkomers uit de fintechwereld.”

“Betalingen blijven onze specialiteit, maar we hopen onze diensten naar de werkgevers te verbreden, met bijvoorbeeld toepassingen in het domein van hr of mobiliteit. De werkgevers en hun personeel beschikken al over ons online platform en onze app. Het komt erop aan nieuwe diensten op die bestaande kanalen aan te bieden.”

(jvdh)

Meer