Het gebruik van een batterij camera’s die een driedimensionaal beeld van 360 graden over de directe omgeving weergeven, moet autonome mobiliteit in stadscentra mogelijk helpen maken. Dat zegt het bedrijf Hitachi Astemo, dat een prototype heeft ontworpen om autonome voertuigen vlot door het drukke stadsverkeer te helpen.
Hitachi Astemo merkt op dat het systeem niet alleen beelden in hoge resolutie levert, maar de actuele verkeerssituatie ook bijzonder accuraat weergeeft.
Snelweg
“Momenteel zijn de meeste autonome rijsystemen nagenoeg alleen geschikt voor het gebruik op de snelweg”, merkt Hitachi Astemo op. “Om deze oplossing ook in het complexere stadsverkeer te kunnen gebruiken, moeten de systemen de hele omgeving rond het voertuig, inclusief een complexe mix van objecten zoals voetgangers en fietsen, nauwkeurig kunnen herkennen.”
“Radar en lidar met een hoge nauwkeurigheid kunnen een oplossing bieden, maar worden afgeremd door hoge productiekosten, wat een introductie op grote schaal tegenhoudt. Andere systemen, die weliswaar prijsvoordeliger zijn, zijn nog volop in ontwikkeling, waarbij onder meer de nauwkeurigheid nog beduidend verder moet worden opgevoerd.”
Stereocamera-technologie biedt volgens Hitachi Astemo echter een antwoord op die uitdagingen. “Conventionele toepassingen werken vaak met twee camera’s die parallel zijn gepositioneerd en ook van dezelfde invalshoek gebruik maken”, merken de ontwikkelaars daarbij op.
Het prototype van Hitachi Astemo werkt echter met een flexibele layout, die kan terugvallen op een tiental camera’s die elk tevens met een eigen invalshoek werken. Hierdoor kan een stereoscopisch driedimensionaal beeld, 360 graden rondom het voertuig, van de situatie worden gecreëerd.
Betaalbaar
“Dit systeem is betaalbaar en biedt een bijzonder hoge nauwkeurigheid en resolutie”, werpt Hitachi Astemo. “De technologie is dan ook in staat om een actueel en precies beeld van de omgeving van het voertuig creëren.
Onder meer wordt het mogelijk om de correcte afstand te meten tot een voertuig dat uit de tegenovergestelde richting komt, maar het systeem garandeert eveneens een gemakkelijker detectie van tweewielers die achter de auto door een stilstaande of traag rijdende file auto’s glippen.
De technologie is in staat de relatieve snelheid en bewegingsrichting van alle weggebruikers in te schatten en kan deze informatie gebruiken om aanrijdingen te vermijden of te beletten dat het verkeer op kruispunten zou kunnen vastlopen.
“De technologie – ontwikkeld in samenwerking met de Research and Development Division of Hitachi – ontdekt niet alleen andere weggebruikers zoals auto’s, motorfietsen, voetgangers en rijbanen, maar registreert tevens de werking van richtingaanwijzers en remlichten om het gedrag van andere voertuigen te voorspellen”, zeggen de ontwikkelaars nog.
“Daarnaast wordt ook de informatie van verkeerslichten en andere signalisatie opgenomen, maar tevens wordt een berekening gemaakt van de vrije ruimte die het voertuig op de weg beschikbaar heeft. Er zijn tenslotte ook functies voorzien die voorkomen dat waterdruppels en vuil zich aan het lensoppervlak zouden hechten en de werking van het systeem zouden hypothekeren.”