Het autoconcern Stellantis neemt een belang van 8 procent in de Duits-Australische start-up Vulcan Energy Resources. Het bedrijf investeert 50 miljoen euro om de facto zijn voorraad lithium, een essentieel bestanddeel voor de batterijen van elektrische voertuigen, veilig te stellen.
Race om grondstoffen EV-batterij: Stellantis stapt in lithiumleverancier
Waarom is dit belangrijk?
Autofabrikanten lijden onder de sterk stijgende prijzen voor belangrijke materialen zoals kobalt, nikkel en lithium. Hierdoor wordt de winstgevendheid van elektrische voertuigen gedrukt, en komt de energietransitie op losse schroeven te staan.Het concern wil de eerste Europese autofabrikant worden die een directe (en aanzienlijke) investering doet in de winning van grondstoffen voor EV-batterijen. “Deze zeer strategische investering in een toonaangevend lithiumbedrijf zal ons helpen een veerkrachtige en duurzame waardeketen te creëren voor onze Europese productie van batterijen voor elektrische voertuigen”, liet Stellantis-baas Carlos Tavares optekenen door de Financial Times.
Duitsland
Stellantis, de groep boven onder meer Fiat, Citroën en Peugeot, wil lithium winnen uit afzettingen in Duitsland. Vulcan heeft namelijk acht exploratielicenties gekregen in het gebied van de Rijnvallei, waar de firma het lichtste metaal hoopt te delven uit geothermische pekel. De onderneming heeft ook een exploratievergunning voor een site in het vulkanische gebied Monti Sabatini, bij Rome.
Het bedrijf is van plan tegen het midden van het decennium met de commerciële levering van lithium te beginnen. Alles is afhankelijk van verdere goedkeuringen van de plaatselijke autoriteiten in Duitsland, en van eventueel verzet van de omwonenden van zijn terreinen.
Het aandeel Vulcan – dat zowel in Australië als in Frankfurt genoteerd is – is dit jaar met meer dan 50 procent gedaald. Nadat het in 2021 een hoge vlucht nam, is Vulcan een van de vele slachtoffers geworden van de bredere verkoopgolf op de aandelenmarkten.
Overigens heeft Vulcan ook leveringscontracten voor lithium met de Franse automaker Renault en de Belgische recyclagegroep Umicore.
Tesla mining?
Autofabrikanten worden geplaagd door aanhoudende tekorten aan chips en belangrijke materialen. Daarom investeren ze steeds vaker in technologie- en grondstoffenbedrijven om knelpunten in de bevoorrading te voorkomen.
Op een conferentie eerder dit jaar vertelde Tesla-baas Elon Musk zelfs dat het “niet uitgesloten” was dat zijn bedrijf een heus mijnbouwconcern zou kopen.
(am)