Deze start-ups van elektrische wagens verloren massaal geld en zoeken nu naar meer

Een aantal start-ups die elektrische wagens willen produceren, heeft in augustus aangekondigd geld te willen inzamelen, nadat ze in de voorbije jaren hun geldvoorraad hebben opgesoupeerd. Dat is geen goed nieuws voor hun werknemers, maar ook investeerders moeten stilaan nerveus worden.

Het gaat meerbepaald om bedrijven die in de voorbije jaren kapitaal verworven hebben nadat ze waren gefuseerd met blancochequebedrijven (ook wel bekend als special purpose acquisition vehicles of SPAC’s). Zo’n SPAC is eigenlijk een leeg vennootschap die kapitaal haalt bij beleggers en heeft meestal als enige doel om een bedrijf te verwerven of ermee te fuseren. Daardoor kunnen bedrijven op de beurs worden gebracht, zonder het normale proces van de beursintroductie te moeten doorlopen. 

De start-ups in kwestie lijken nu hun geldvoorraad, die zij hebben verworven door middel van die SPAC’s, te hebben uitgegeven. Om die reden hebben zij de voorbije maand aangekondigd geld te willen inzamelen. Dat kan wel eens slecht nieuws betekenen voor werknemers en investeerders. Het gaat onder andere om de volgende bedrijven:

Lucid

Aan de top van de lijst staat Lucid Motors, de Amerikaanse producent van luxueuze elektrische wagens. Het bedrijf kon vorig jaar nog zo’n 4,4 miljard dollar ophalen, nadat het versmolt met de SPAC Churchill Capital. Na de samensmelting schoten de aandelen van het bedrijf de lucht in: tijdens het hoogtepunt stegen ze zelfs tot 55 dollar. Dat is intussen met maar liefst 70 procent afgenomen: de aandelen van Lucid zijn op moment van schrijven nog maar zo’n 15 dollar waard. 

Lucid heeft dat geld echter snel uitgegeven, waarna het dat jaar een aantal bijkomende financieringsrondes moest organiseren. Hoewel het nu nog altijd over miljarden aan liquide middelen beschikt, heeft het bedrijf wel al meerdere klappen moeten incasseren. 

Eerder dit jaar heeft het de productiedoelstellingen bijvoorbeeld voor een tweede keer moeten bijstellen naar 6.000 tot 7.000 auto’s, slechts een derde van het origineel beoogde doel van 20.000 en de helft van de 12.000 tot 14.000 die het in februari nog meende te kunnen halen. Maandag kondigde Lucid aan dat het een deel van zijn effecten zal verkopen, om zo’n 8 miljard dollar op te halen.

Nikola

Ook Nikola, het bedrijf dat in 2020 nog zo’n 30 miljard waard was en waar nu nog maar een tiende van overblijft, zoekt naar nieuwe middelen. De hoopvolle producent van elektrische vrachtwagens verliest elk kwartaal zo’n 100 miljard dollar, en hoewel het nog altijd zo’n half miljard bezit, begint het nerveus te worden over een dreigend tekort aan fondsen.

Om aan geld te komen, heeft het een aantal maatregelen genomen. In mei verkocht het bijvoorbeeld voor zo’n 200 miljoen aan obligaties. Daarna kondigde het bedrijf eind augustus aan dat het zo’n 400 miljoen aan aandelen van de hand zal doen om de geldkoffer aan te vullen. 

Ondertussen moet Trevor Milton, de oprichter van Nikola, op 12 september voor de strafrechtbank verschijnen. De voormalige Nikola-topman diende in 2020 zijn ontslag in als voorzitter, nadat hij werd beschuldigd van fraude. Milton zou tientallen jaren achter de tralies kunnen verdwijnen als hij schuldig wordt bevonden. 

Faraday Future

Ook Faraday Future, een andere Amerikaanse start-up die elektrische wagens op de markt wil brengen, heeft bijna geen geldvoorraad meer. Het zou nog slechts 47 miljoen dollar bezitten, nadat het vorig jaar een miljard kon ophalen door te versmelten met een SPAC. 

In tegenstelling tot Lucid en Nikola, is Faraday bovendien nog niet eens begonnen met de productie van wagens. Hoewel het kort na de oprichting beloofde daar al in 2018 mee te kunnen beginnen, zijn de plannen van het bedrijf al meermaals uitgesteld. Enkele maanden geleden beweerde het nog dat de productie in juli al van start zou gaan, maar moest dat nu weeral uitstellen, naar het einde van 2022.

Het bedrijf zegt nu dat het meer geld nodig heeft, voordat het daarmee kan starten. Hoewel het zegt al een raamwerk voor een overeenkomst te hebben opgesteld, waarmee het tot 600 miljoen zal kunnen ophalen, heeft het intussen een bruglening van 52 miljoen moeten aanvragen om het hoofd boven water te houden. De aandelenkoers van Faraday Future is al met meer dan 90 procent gezakt sinds een hoogtepunt in 2021.

(fjc)

Meer
Auto
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - Alain De Jong
Gocar.be - Robin Van den Bogaert
Gocar.be - David Leclercq
Meer Auto