Starbucks-medewerkers klagen over ingewikkelde TikTok-bestellingen

De tijd dat je naar Starbucks ging voor een simpel kopje koffie of een espresso is natuurlijk al lang voorbij, maar de laatste jaren worden de bestellingen steeds ingewikkelder. Medewerkers van de keten klagen dan ook dat hun werk steeds moeilijker wordt en klanten steeds veeleisender zijn.

Op TikTok of Instagram zie je regelmatig zogenaamde geheime drankjes of eigen recepten opduiken voor Starbucks. Het gaat dan om mensen die de bestaande bestellingen zo aanpassen naar iets wat volgens hen veel beter is.

Aanpassingen

Het probleem daarbij is dat, zeker bij online bestellingen, het aantal aanpassingen niet beperkt is. Zeker in de Verenigde Staten heeft dat ervoor gezorgd dat sommige klanten zo overdrijven dat het compleet uit de hand gelopen is.

“Deze bestellingen maken ons gek omdat ze zo lang en zo specifiek zijn. Je hebt veel meer werk dan de bedoeling is voor één drankje en daar wordt in onze werkuren geen rekening mee gehouden”, zei een medewerker van Starbucks uit New York recent nog aan The Guardian. Het bedrijf neemt namelijk in rekening dat het bereiden van een bestelling zo’n 40 à 50 seconden duurt, iets wat met alle aanpassingen niet meer haalbaar is.

Ontslag

Twee weken geleden werd in Los Angeles een barista ontslagen omdat ze op sociale media had geklaagd over een ingewikkelde bestelling. Josie Morales postte toen een foto van het order van ene Edward voor een Venti Caramel Crunch Frappuccino met maar liefst 13 aanpassingen. “On today’s episode of why I want to quit my job“, schrijf ze erbij. Veel andere medewerkers deelden ook al soortgelijke bestellingen op sociale media.

Meer