De stad Parijs heeft het bekende warenhuis Galeries Lafayette gevraagd een enorme affiche van haar gevel te verwijderen waarin reclame werd gemaakt voor het Franse lingeriemerk Aubade.
Sinds 5 december is op de voorgevel van de Galeries een groot reclamebord te zien waarop een foto prijkt van het achterwerk van een vrouw zonder dat haar gezicht te zien is. De campagne wordt begeleid door de tekst ‘Parlez-vous Aubade?’
De affiche is in het stadhuis van Parijs duidelijk in het verkeerde keelgat geschoten. Adjunct-burgemeester Hélène Bidard (PCF of Parti communiste français), die verantwoordelijk is voor alles wat met gendergelijkheidte maken heeft in de lichtstad, noemde de campagne ‘seksistisch’ en vroeg de onmiddellijke stopzetting van de campagne.
“Serieus Galeries Lafayette?”
“Serieus Galeries Lafayette, in 2018, midden in de #Metoo-golf en op enkele dagen voor Kerstmis, hebben jullie niets beters te doen dan een vrouwenbillen te tonen zonder aangezicht? Ik vraag de onmiddellijke terugtrekking van deze seksistische campagne”, schrijft ze op Twitter.
Tegenover de Franse nieuwszender BFM verklaarde Bidard dat het hier duidelijk om een seksistische campagne gaat ‘die de vrouw reduceert tot een deel van haar lichaam en een seksobject, met als enig doel wat dan ook te verkopen’. Nog volgens de adjunct-burgemeester hebben verschillende verenigingen hij de reclame-autoriteit hun beklag gemaakt over het seksisme van deze reclame.
Woensdag 12 december is de reclame dan uiteindelijk afgevoerd. Niet onder druk van het stadhuis, maar gewoonweg omdat de campagne ten einde liep.
Na Londen… Parijs?
De stad Parijs nam hiermee eenzelfde houding aan als Sadiq Khan, de burgemeester van Londen, in 2016. Die zei toen niet langer publiciteitscampagnes waarin schaars geklede dames te zien zijn te zullen tolereren op stadsbussen of het metronetwerk van de stad.
Khan zei daarmee te willen verhinderen dat mensen – en vooral jongeren – zich daardoor slecht gaan voelen over hun eigen lichaam. Volgens Khan, die zelf twee tienerdochters heeft, hebben bepaalde advertenties ‘een kleinerend effect’ op vrouwen en moedigen ze abnormale en onrealistische standaarden aan.