Spotify lanceert Duo Premium voor koppels: focus verschuift van advertenties naar abonnementen

Na eerder al op families te mikken, neemt Spotify nu koppels (of huisgenoten) in het vizier met een nieuwe Premium-abonnementsformule. 

Spotify probeert duidelijk iedereen te overtuigen om een betalend Premium-lid te worden. Er is intussen een formule voor elke levensfase: er zijn studentenkortingen, een kinderapp via het gezinsabonnement, en nu dus een formule voor koppels. 

Maandelijkse abonnementsinkomsten worden des te belangrijker voor de Zweedse mediaspeler nu adverteerders hun budgetten kortwieken door de Covid-19-pandemie. 

Het streamingbedrijf verlaagde het afgelopen kwartaal de omzetprojecties omdat de inkomsten uit advertenties niet aan de verwachtingen voldeden.

Spotify Duo

Als koppels een Spotify Duo-account aanmaken kunnen ze gezamenlijk 7 euro besparen per maand, in vergelijking met de kost van twee aparte Premium-abonnementen. 

Bij de registratie moeten beide gebruikers wel aantonen dat ze op hetzelfde adres wonen, of hun browser toelaten om hun locatie te detecteren. Als blijkt dat de gebruikers niet samenhokken, kan het abonnement gedeactiveerd worden. Het Zweedse streamingplatform mikt blijkbaar op geëngageerde relaties, aangezien slechts één van de gebruikers voor beide profielen kan betalen. 

De marketing is dus gericht op koppels, maar niets houdt vrienden die samenwonen tegen om Spotify Duo aan te schaffen. 

Het Duo Premium-abonnement kost € 12,99 per maand. Beide gebruikers krijgen een apart, uniek account, met alle gekende functionaliteiten: geen advertenties, onbeperkt liedjes overslaan en toegang tot de 50 miljoen titels en meer dan 1 miljoen podcasts uit de catalogus. Bestaande Premium-leden kunnen gewoon upgraden naar Duo zonder hun luistergeschiedenis of afspeellijsten te wissen. 

Maar de formule bevat ook overlappende functies zoals Duo Mix, een automatisch gegenereerde playlist die rekening houdt met de muzieksmaak van beiden.

Spotify Duo is beschikbaar vanaf 1 juli in al de 78 markten waar de audiostreamingdienst actief is, dus ook in België.

Meer