Sportwagenfabrikant Porsche volgend jaar mogelijk naar de beurs

De Duitse autobouwer Porsche, onderdeel van de Volkswagen Group, trekt mogelijk naar de beurs. De opbrengst van de operatie zou Volkswagen bijkomende financiële middelen kunnen verstrekken om te investeren in de overstap naar elektrische mobiliteit. Dat hebben verschillende bronnen in Duitse media gezegd.

Mogelijk zou een kwart van de aandelen van de Duitse sportwagenfabrikant naar de beurs worden gebracht. Die beursgang zou Volkswagen een bedrag tussen 20 miljard euro en 25 miljard euro kunnen opleveren. Waarnemers merken echter op dat de beursgang van Porsche, die mogelijk volgend jaar zou kunnen plaatsvinden, echter nog helemaal niet zeker is.

Tech-concurrentie

‘De opbrengst van een potentiële notering van Porsche op de beurs of de verkoop van een minderheidsbelang in de sportwagenbouwer kan door Volkswagen gebruikt worden voor acquisities of technologische investeringen,’ aldus het persbureau Bloomberg. ‘Volkswagen zal immers een groot budget moeten vrijmaken voor investeringen in de uitbouw van een elektrische vloot en andere innoverende ontwikkelingen. Een verkoop van een belang in Porsche kan een aanzienlijk deel van dat budget aanbrengen.’

Herbert Diess, topman van Volkswagen, beseft dat de overstap naar elektrische mobiliteit voor het bedrijf van cruciaal belang zal zijn. Dat moet Volkswagen helpen om de concurrentie met grote technologiebedrijven, die zich eveneens op de automarkt willen manifesteren, aan te gaan.

‘De autosector zal de volgende twintig jaar een sterke verandering ondergaan,’ zeggen experts. ‘Autofabrikanten richten zich op de uitbouw van een vloot elektrische wagens, bekijken de mogelijkheden van zelfrijdende auto’s en onderzoeken de opportuniteiten van transport als een service. Deze evolutie vereist echter zware aanpassingen.’

‘Dat zou de drijvende kracht kunnen zijn achter de plannen van Volkswagen om een gedeelte van dochterbedrijf Porsche te verkopen. De operatie zou Porsche een hogere waardering kunnen opleveren, terwijl Volkswagen voldoende financiële middelen zou kunnen vergaren om zijn toekomstplannen te realiseren.’ Volkswagen zou echter in elk geval wel een meerderheidsbelang in Porsche in handen houden.

Ferrari als lichtend voorbeeld

De experts wijzen daarbij naar het grote enthousiasme dat constructeurs van elektrische wagens, zoals Tesla, bij vele investeerders teweegbrengen. Anderzijds kunnen de traditionele autofabrikanten op minder bijval van beleggers rekenen.

Volgens de waarnemers zou Volkswagen zich ook spiegelen aan het succes dat het toenmalige Italiaans-Amerikaanse concern Fiat-Chrysler – inmiddels onderdeel van Stellantis – realiseerde met de beursgang van sportwagenfabrikant Ferrari vijf jaar geleden. Sindsdien is de waarde van het aandeel van Ferrari verviervoudigd.

Meer
Auto