Het wereldwijde vliegverkeer krijgt rake klappen door de maatregelen tegen de uitbraak van het coronavirus covid-19. Maar vliegtuigmaatschappijen worden door Europese regels verplicht om lege toestellen te laten rondvliegen om nergens landingsrechten te verliezen.
De luchtvaartindustrie staat voor zijn moeilijkste periode uit de geschiedenis. De internationale luchtvaartorganisatie IATA schat het omzetverlies voor dit jaar op 63 tot 113 miljard dollar.
Zoals uit onderstaande grafiek kan worden afgeleid is het bijna 20 jaar geleden dat de sector nog zulke existentiële dreiging te verwerken kreeg. Na de aanslag op de Twin Towers op 11 september 2001 stortte het internationale vliegverkeer in. Luchtvaartmaatschappijen hadden verschillende jaren nodig om zich van deze schok te herstellen. Vandaag leeft de vrees dat de coronavirusepidemie een gelijkaardige impact zou kunnen hebben.
Europese wetgeving eist dat 80 procent van de vluchten wordt uitgevoerd
Maar er is meer: verschillende internationale media melden dat een aantal Britse luchtvaartmaatschappijen lege vliegtuigen routes laten afwerken teneinde hun corresponderende slots niet te verliezen. Een slot is het recht om op een vooraf bepaald moment te mogen vertrekken en aankomen op een luchthaven.
De Europese wetgeving voorziet dat slots enkel kunnen worden behouden indien tenminste 80% van de geprogrammeerde vluchten worden uitgevoerd. Zoniet kan de concurrentie aanspraak maken op het slot in kwestie.
Volgens Business Insider zijn op die manier binnen Europa ‘duizenden liters’ brandstof verspild. Over welke luchtvaartmaatschappijen het gaat wordt niet vermeld. De Britse minister van Transport Grant Shapps vraagt nu alvast om de regel in het kader van de crisis tijdelijk op te schorten. Op die manier moet het economisch en ecologisch verlies worden teruggedrongen. Wat vandaag gebeurt is onaanvaardbaar, aldus Shapps in een schrijven aan de Engelse luchtvaartautoriteit.
De krant Times of Londen heeft weet van een luchtvaartmaatschappij die de volgende 3 weken 32 vluchten moet uitvoeren op een welbepaalde route, met een bezettingsgraad van 40%. Goed voor 5.200 lege stoelen.
Britse luchtvaartmaatschappijen hebben tot nog toe enkel hun vluchten naar Hongkong en China volledig geschrapt. British Airways, Easyjet en Ryanair hebben hun Europees aanbod wel gereduceerd, maar zijn verplicht het quota van 80 procent te eerbiedigen om hun slot te behouden.