Sony mikt op 1 miljard klanten voor onlinegames en -films

Sony wil de komende jaren fors meer klanten lokken voor zijn onlinegameswinkel en streamingplatform PlayStation Network. Ook via andere sites hoopt het Japanse technologie- en entertainmentconcern meer mensen aan zich te binden. Uiteindelijk wil Sony dat zeker 1 miljard mensen zijn onlineplatforms bezoeken voor entertainment, tegenover de ongeveer 160 miljoen mensen nu.

De komende drie jaar trekt Sony 2 biljoen yen, omgerekend 15 miljard euro, uit voor strategische investeringen die de groei moeten aanjagen, kondigde het bedrijf aan op zijn beleggersdag. De spellendivisie rond gameconsole PlayStation speelt daarbij een belangrijke rol, en dan met name het PlayStation Network.

Nu is het al mogelijk om via het PlayStation Network online computerspellen te kopen en te spelen, films te streamen of muziek te luisteren. Sony wil onder andere de streamingdienst voor games uitbreiden. Daarnaast moeten ook veel meer PlayStation-games, die erg belangrijk zijn voor de groei en winstgevendheid van het bedrijf, beschikbaar komen voor smartphones.

Nieuwe plannen

Onlangs nam Sony ook een minderheidsbelang in Discord, een populaire chatdienst die vaak door gamers wordt gebruikt. Begin volgend jaar wil het Japanse conglomeraat de dienst naar de PlayStation-consoles brengen. Om meer mensen te trekken, wil Sony ook meer munt slaan uit de rechten op verhaallijnen en personages uit games en films. De bioscoophit “Demon Slayer”, gebaseerd op een stripreeks, is daar volgens Sony een goed voorbeeld van. Aanvankelijk was dat een tv-serie voor Sony’s streamingplatform Funimation, waarna de filmversie van de animeserie dit jaar records brak in de bioscoopzalen.

Op dit moment werken studio’s van Sony aan een game op basis van het verhaal. Een ander voorbeeld is “Uncharted”. De filmstudio werkt momenteel aan een langspeelfilm op basis van de populaire spellenreeks met Tom Holland en Mark Wahlberg in de hoofdrollen.

Meer