De Japanse investeerder Softbank neemt de berichtendienst Line over en fuseert die met Yahoo Japan. Zo wil Softbank zijn inkomsten weer opkrikken na het WeWork-debacle.
De nieuwe groep zou 30 miljard dollar waard zijn.
De deal geeft Yahoo Japan toegang tot de data van 164 miljoen Line-gebruikers in Japan en Zuid-Oost Azië. En het levert het verlieslatende Line een nieuwe geldstroom en technologische expertise op. Line leed vorig jaar een verlies van 6 miljard yen (50 miljoen euro).
Yahoo Japan, dat vorige maand werd omgedoopt tot Z Holdings, was oorspronkelijk een samenwerking tussen Softbank en de internetreus Yahoo. Nadat die laatste failliet ging, kocht Softbank alle aandelen over.
Line, opgericht in 2011 als alternatief voor het gebrek aan bereik na de tsunami in Japan, is in handen van de Zuid-Koreaanse zoekrobot Naver. Die richt nu een joint-venture op met Softbank. Die joint-venture controleert Z Holdings, dat op zijn beurt dan weer Yahoo Japan en Line controleert.
Mobiele betalingen
Line zoekt al een tijd een manier om in de markt van mobiele betalingen in te breken, maar kon nooit echt doorbreken door een gebrek aan geld. De overname moet daar verandering in brengen. Softbank heeft met PayPay zijn eigen betaaldienst en hoopt dat de fusie tot synergieën kan leiden.
Officieel klinkt het dat de twee samengaan om de opkomst van Chinese en Amerikaanse techgrootheden te counteren. Maar het lijkt eerder een nieuwe poging van Softbank om er weer bovenop te komen na de mislukte investering in WeWork. De co-workingspecialist blies zijn beursgang op het laatste moment af.
Vorige week lanceerde de maaltijdkoerier DoorDash, waar Softbank een belang in heeft, een kapitaalronde die hem op 13 miljard dollar waardeert.