De praktijk van short selling is aan het afnemen. De stierenmarkt van de voorbije maanden heeft immers een moeilijke omgeving gecreëerd voor beleggers die mikken op de daling van de koers van een aandeel. Maar voor activistische shortsellers die het hebben volgehouden, zijn de winsten hoog geweest. Dat weet Business Insider.
“Short selling wordt steeds minder gebruikelijk – maar betrokken beleggers verdienen een fortuin”
Waarom is dit belangrijk?
Short selling houdt in dat een belegger een aandeel van een aandeelhouder leent om het vervolgens onmiddellijk te verkopen in de hoop dat de prijs ervan zal dalen. De bedoeling is dat het aandeel later tegen een lagere prijs kan worden teruggekocht. Op het eerste gezicht lijkt het niet kies om een strategie te volgen die erop gericht is financieel gewin te halen uit dalende aandelenkoersen; het heeft dus een slechte reputatie. Maar short selling van een aandeel kan ook een waarschuwende werking hebben op het bedrijf in kwestie ...Ondanks de marktdaling vrijdag (ten gevolge van de paniek over de laatste coronavariant in de massamedia) is speculatie op een crash van de aandelenmarkt in 2021 een verlieslatend spel geweest. Zo sloot de S&P 500, de grootste Amerikaanse aandelenindex, tot nu toe in 2021 meer dan 60 keer op een recordhoogte. Maar voor beleggers die nog steeds short gaan op individuele bedrijven, zijn de winsten groot geweest.
De bullmarkt creëerde een moeilijke omgeving voor shortsellers omdat de aandelenkoersen gewoonweg meer gestegen dan gedaald zijn. Een financieel gezonde consument, recordbedrijfswinsten en historisch lage rentevoeten zijn allemaal factoren die short sellers moeten bestrijden.
(Extreme) activistische shortseller
Dit klimaat heeft geleid tot een aanhoudende daling van het aantal activistische short-campagnes, volgens gegevens van Activist Insight Shorts, een onafhankelijke database. Maar wat is dat precies, een activistische short seller?
“De activistische short seller hanteert een meer extreme benadering door op zoek te gaan naar manieren om een koersdaling in gang te zetten”, stelt Duncan Lamont, hoofd research bij Schroders.
“Hij zoekt de publiciteit en draagt argumenten aan waarom een bedrijf te hoog gewaardeerd zou zijn. Er zit een positieve kant aan, omdat het bestuur van het bedrijf zodoende gedwongen wordt bepaalde zwakke plekken in de bedrijfsvoering aan te pakken.”
“Het zijn de extreme activistische beleggers die short selling een slechte naam bezorgen. Sommigen hebben zich zelfs schuldig gemaakt aan het verspreiden van ongegronde en kwaadaardige geruchten in de pers opdat de aandelenkoers van het bedrijf daalt en zij hun winst kunnen maken. Op deze manier kunnen zij gezonde bedrijven in financiële moeilijkheden brengen.”
Shortbelang in Tesla gedaald
Tot dusver waren er in 2021 slechts 113 short-campagnes, een daling van 33% ten opzichte van het gemiddelde van de voorgaande vijf jaar. En minder dan de helft van het aantal van 237 in 2016.
Soortgelijke trends zijn ook te zien in de shortrente van breed samengestelde ETF’s (trackers) en individuele aandelen die vroeger populair waren bij short sellers. Zo is het short-belang in Tesla gedaald van 24% in 2019 tot slechts 3% vandaag, volgens gegevens van Koyfin. Zelfs de bekendste Tesla-criticus in de beleggingswereld, Michael Burry van ‘The Big Short’, heeft onlangs aangegeven dat hij niet langer een shortpositie heeft in Tesla.
Ook vertelde eeuwige bear Russell Clark, die het grootste deel van het afgelopen decennium op koersdalingen van aandelen heeft gewed, klanten eerder deze maand dat hij met zijn hedgefonds stopt. Het door hem beheerde RC Global Fund verloor tot en met oktober dit jaar 2,6%, terwijl de S&P 500 in dezelfde periode met meer dan 20% steeg.
Hoge winsten
Maar voor de activistische shortsellers die het hebben volgehouden, zijn de winsten hoog geweest. Aandelen die het doelwit zijn van activistische short-campagnes zijn in de eerste drie kwartalen van 2021 gemiddeld met 25% gedaald, volgens gegevens van Breakout Point, een analysebureau.
“Naar hun normen is dat zeer, zeer goed”, zei Breakout Point-oprichter Ivan Cosovic tegen Insider.
Koploper is Night Market Research, dat dit jaar tot nu toe vier short calls heeft geplaatst, met een gemiddelde daling van 58% in het aandeel dat onder de loep wordt genomen. Ondertussen heeft Hindenburg Research, dat bekendheid verwierf met zijn short call op Nikola, dit jaar tot nu toe acht activistische shorts geplaatst, met een gemiddelde daling van 40%.
(jvdh)