Schilderij David Bowie, toevallig gekocht voor een habbekrats, geveild voor ruim 73.000 euro

Een anonieme Canadees heeft de zaak van zijn leven gedaan. Hij kocht voor minder dan 4 euro een portret dat het werk van de legendarische zanger-kunstenaar David Bowie bleek te zijn. Hij heeft het schilderij nu voor ruim 20.000 keer meer kunnen doorverkopen via een online veiling.

De Canadese particulier is geen kunstliefhebber, maar vond het werk (20 op 25 centimeter) toch mooi genoeg toen hij het vorige zomer zag in de liefdadigheidswinkel van een stort in Ontario, waar inwoners afgedankte maar nog bruikbare spullen mogen meenemen in ruil voor een kleine donatie.

Hij betaalde 5 Canadese dollar, of omgerekend 3,4 euro, en ontdekte pas achteraf het label met ‘David Bowie’ erop en de handtekening op de achterkant die van de Britse artiest bleek te zijn, met als bijhorende datum 1997.

De gelukkige schattenvinder contacteerde daarop het Canadese veilinghuis Cowley Abbott, dat na verificatie door de Britse Bowie-autoriteit Andy Peters bevestigde dat het wel degelijk om een werk van de in 2016 overleden artistieke duizendpoot ging. Niet alleen de stijl en de handtekening, maar ook het kader waar het schilderij in zit komt overeen met vergelijkbare werken van Bowie.

DHead XLVI (1997) door David Bowie – foto Cowley Abbott

Portretreeks

De verificatie verliep relatief makkelijk, want het werk, dat de naam DHead XLVI draagt, behoort tot Bowies portretreeks Dead Heads of DHead, gemaakt tussen 1995 en 1997. Vermoed wordt dat de veelzijdige artiest in die reeks portretten maakte van bandleden, kennissen en zichzelf. Omdat de gezichten anoniem zijn, is het wel gissen wie er achter elk portret schuilt.

Cowley Abbott sloot donderdag de online veiling van het werk af. Het biedproces, dat begon aan een startprijs van 9.000 Canadese dollar (ruim 6.000 euro), leidde uiteindelijk tot een verkoopprijs van 108.120 Canadese dollar, of 73.500 euro. De nieuwe eigenaar maakte zich niet bekend.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.