Scheepvaart verwacht meer verkeer tussen Ierland en Europese vasteland

Ferryboten zullen vanaf begin volgend jaar voor het vrachttransport tussen Ierland en het Europese continent een dagelijkse verbinding verzorgen.

Die service, verzorgd door Irish Ferries en Stena Line, moet het transport helpen om trajecten door het Verenigd Koninkrijk – de zogenaamde Britse landbrug – te omzeilen. Dat hebben de twee rederijen gemeld.

Wanneer de scheiding tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk begin volgend jaar een feit is, moeten op de Britse landbrug door grenscontroles immers sterke vertragingen worden verwacht. Voor sommige voedingsproducten en andere tijdgevoelige goederen zullen echter speciale voorzieningen moeten worden genomen.

Dagelijkse service

Irish Ferries en Stena Line bieden momenteel al een ferry-traject tussen Ierland en Frankrijk aan. Er zijn drie verbindingen per week. De twee rederijen hebben nu echter een onderling akkoord gesloten waardoor aan vervoerders een dagelijkse service kan worden aangeboden. Irish Ferries zal daarbij een dienst tussen Dublin en Cherbourg verzorgen. Stena Line zal gebruik maken van een traject tussen Rosslare en Cherbourg.

‘Bedrijven die betrokken zijn bij de handel tussen Ierland en de rest van de Europese Unie, moeten dringend actie ondernemen,’ verduidelijkte Hildegarde Naughton, Iers minister van transport. ‘Transport dat in het verleden van de Britse landbrug gebruik maakte, zal door de brexit alternatieve routes moeten zoeken om vertragingen – veroorzaakt door grenscontroles tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk – te vermijden.’

Naughton merkte daarbij op dat vervoerders oponthoud moeten verwachten in de Britse havens langs de Ierse Zee en het Kanaal. Een rechtstreekse veerdienst tussen Ierland en Frankrijk neemt echter minstens achttien uur in beslag. Daarmee zal die route meer tijd in beslag nemen dan het traject over de Britse landbrug.

Capaciteit

Naughton erkende daarbij dat de rechtstreekse veerdienst hierdoor voor sommige voedingsproducten en andere tijdgevoelige goederen – zoals farmaceutica – misschien minder geschikt zal zijn. Die partijen zullen volgens haar mogelijk andere oplossingen moeten overwegen.

Jaarlijks maken ongeveer 150.000 vrachtwagens van de Britse landbrug gebruik om goederen tussen Ierland en het Europese vasteland te transporteren.

Een woordvoerder van Stena Line stelde dat de vloot voldoende capaciteit heeft om verhoogde trafieken op te vangen. Vorig jaar lieten de ferry’s van de rederij op het traject een bezettingsgraad van ongeveer 66 procent optekenen. ‘Desnoods kan Stena Line op de route ook grotere schepen inzetten,’ benadrukte de woordvoerder.

Meer