Samsung herovert titel van grootste smartphoneverkoper ter wereld

Het Chinese concern Huawei heeft zijn positie als grootste smartphoneverkoper van de wereld niet lang kunnen vasthouden. Huawei had die titel tijdens het tweede kwartaal van dit jaar op zijn Zuid-Koreaanse rivaal Samsung veroverd, maar die kon zijn verloren kroon amper drie maand later alweer opnieuw opeisen. Dat blijkt uit een rapport van consulent Canalys.

De analisten wijzen anderzijds naar het succes van Xiaomi, eveneens een Chinese fabrikant, die zich inmiddels op de derde plaats heeft genesteld.

Android

Wereldwijd werden tijdens het derde kwartaal van dit jaar 348 miljoen smartphones verkocht. Dat betekende een daling met 1 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Tegenover het tweede kwartaal van dit jaar nam de verkoop echter met 22 procent toe.

Samsung verkocht tijdens het derde kwartaal van dit jaar 80,2 miljoen smartphones. Dat betekende een stijging met 2 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Huawei moest daarentegen een terugval met 23 procent tot 51,7 miljoen telefoons melden.

Die achteruitgang is echter geen verrassing. Onder druk van de Verenigde Staten dreigt het Chinese merk immers uit steeds meer markten te worden verbannen. Onder meer krijgt Huawei geen toegang meer tot updates van het besturingssysteem Android van Google. Daardoor worden de apparaten van het Chinese bedrijf voor vele gebruikers minder interessant.

Xiaomi

Xiaomi kon over het voorbije kwartaal een verkoop van 47,1 miljoen smartphones melden. Dat betekende een toename met 45 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Daarmee klimt de Chinese fabrikant in de rangschikking van een vierde naar een derde plaats.

De analisten wijzen daarbij naar de opmerkelijke overeenkomsten tussen de verliezen van Huawei en de vooruitgang van Xiaomi in de totale verkoopsaantallen.

In Europa, een belangrijk strijdgebied voor de smartphoneverkoop. De verkoop van Huawei kende op de Europese markt een terugval met 25 procent, terwijl Xiaomi er tegelijkertijd een groei met 88 procent liet optekenen. Ook in eigen land echter verloor Huawei aan populariteit.

De verdere opkomst van Xiaomi gaat ten koste van Apple, dat een verkoop van 43,2 miljoen exemplaren – een stijging met 1 procent tegenover het derde kwartaal vorig jaar – boekte en daarmee in de rangschikking tot een vierde plaats terugvalt. Daarna volgen de Chinese merken Vivo en Oppo.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.