Safran wil dit jaar 12.000 aanwervingen doen; bedrijf is overtuigd van heropleving luchtvaart

Het Franse concern Safran, fabrikant van straalmotoren, is van plan om dit jaar wereldwijd twaalfduizend extra mensen in dienst te nemen. Het bedrijf is er immers van overtuigd dat het dieptepunt van de coronacrisis voor de luchtvaart achter de rug is en wil zijn capaciteit opnieuw opbouwen. Dat heeft Olivier Andries, topman van Safran, in een gesprek met de Franse krant Le Figaro gezegd.

“De luchtvaart toont momenteel duidelijke tekenen van herstel”, benadrukt Olivier Andries. “Dat blijkt uit de bestellingen die Safran kan noteren. Het tempo van de orders kent een gestage toename.”

“We hebben dan ook alle vertrouwen in de toekomst. Daarom hebben we beslist om opnieuw tot aanwervingen over te gaan, zodat het bedrijf op die hernieuwde groei kan inspelen.” Er worden wereldwijd twaalfduizend aanwervingen gepland. Een kwart van de nieuwe arbeidsplaatsen zou in Frankrijk worden gepland.

Afvloeiingen

Safran is voor de internationale luchtvaartsector de derde grootste leverancier van de wereld. Het Franse bedrijf levert onder meer samen met General Electric motoren voor vliegtuigen die door Airbus en Boeing worden gebouwd.

Toen de coronapandemie uitbrak, zag Safran zich verplicht, net zoals een groot aantal andere partijen uit de sector, zijn capaciteit en tewerkstelling terug te schroeven.

In een reactie op de uitbraak van de crisis hadden immers ook de luchtvaartmaatschappijen hun bestellingen bij de vliegtuigbouwers afgebouwd. Dit had uiteraard ook een weerslag op de toeleveranciers.

“De uitbraak van het virus Covid-19 was de ergste crisis die de luchtvaart tot nu toe heeft meegemaakt”, verduidelijkt Andries. “Hierdoor diende Safran zijn personeelsbestand op anderhalf jaar tijd met twintigduizend banen af te slanken.”

De topman merkte wel op dat het bedrijf nog altijd met leveringsproblemen rond aluminium, titanium en nikkel, maar ook voor harsen en allerhande chemicaliën, moet afrekenen.

Investeringen

Begin december had Safran aangekondigd tijdens de eerste helft van dit decennium op een gemiddelde omzetgroei van meer dan 10 procent te rekenen.

Het bedrijf zegt nog steeds te verwachten dat het luchtverkeer op de middellange afstand – de sector waarin Safran het grootste deel van zijn activiteiten ontwikkelt – tegen eind dit jaar zijn vroegere niveau, voor de uitbraak van de coronacrisis, opnieuw zal bereiken.

“Tot het midden van het decennium mag bij de trafieken een gemiddelde stijging met 4,8 procent worden verwacht”, meent het Franse bedrijf.

Andries zegt bij zijn vooruitzichten met de onzekerheden rond de Omikron-variant niet te veel rekening te houden.“De reislust bij het publiek stemt tot optimisme”, merkt hij op. “Elke keer dat de grenzen opnieuw worden geopend, stromen de passagiers toe.”

Safran wil tijdens de eerste helft van dit decennium ook 4 miljard euro investeren in onderzoek en technologie. Driekwart van die budgetten zouden worden besteed aan activiteiten om de luchtvaart uitstootarm te maken.

(kg)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.