‘s Werelds langste vlucht wordt nog oncomfortabeler dan verwacht

Het is nog niet zeker dat de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas Airways zijn plannen voor marathon-vluchten zal doorzetten. Dat heeft Alan Joyce, chief executive van Qantas, gezegd over de geplande nonstop-vluchten van Sydney naar Londen en New York. Dergelijke vluchten zouden ongeveer twintig uur in beslag nemen. Op de vergadering van de International Air Transport Association (Iata) in Seoul benadrukte Joyce dat er nog een aantal knelpunten moeten worden opgelost vooraleer aan de introductie van deze vluchten kan worden gedacht.

In ieder geval zal de reis een spartaanser karakter hebben dan eerder was voorzien.

Slaapkooien

“Qantas had eerder aangekondigd dat op deze lange nonstop-vluchten het comfort van de passagier extra aandacht zou krijgen,” zegt Angus Whitley, luchtvaartspecialist bij het persbureau Bloomberg. “Onder meer zouden slaapkooien in het aanbod zijn inbegrepen. Maar de passagiers zouden ook gebruik kunnen maken van een fitnessruimte en zelfs een crèche.”

“Die accommodaties zouden in de buik van het vliegtuig zijn voorzien. Maar uiteindelijk bleken die plannen volgens Alan Joyce niet haalbaar. Wel zou er een ruimte zijn voorzien waar de passagiers de benen kunnen strekken en een verfrissing zouden kunnen nemen.”

“De aanpassingen vormen een onderdeel van de uitdagingen die marathon-vluchten aan de vliegtuigmaatschappijen stellen,” oppert Whitley. “Er zijn volgens Joyce echter ook nog een aantal andere problemen. Hij erkent dat de vliegtuigen die Boeing en Airbus voor marathon-vluchten voorzien, de gevraagde afstanden zouden kunnen overbruggen. Anderzijds blijkt geen enkel toestel het gewicht te kunnen dragen dat Qantas aanvankelijk had gevraagd.”

Daarnaast benadrukt Joyce dat hij ook nog een akkoord met de piloten van Qantas moet vinden. Deze vluchten zullen immers langere werktijden vergen. Ook de autoriteiten moeten hun toestemming voor de vluchten nog geven.

Garanties

Joyce zegt wel te geloven dat nonstop-vluchten op lange afstanden haalbaar zijn. Maar hij voegt eraan toe dat aan alle vereisten zal moeten zijn voldaan vooraleer Qantas zijn plannen zal doordrijven. Eind augustus verwacht hij een definitief bestek van de vliegtuigbouwers Boeing en Airbus.

“Die voorstellen moeten meer dan alleen de verkoopprijs van de vliegtuigen omvatten,” aldus de topman van Qantas. “Wij verwachten ook garanties op het gebied van brandstofefficiëntie, onderhoudskosten en betrouwbaarheid.”

Joyce raamt tegen het einde van dit jaar een definitieve beslissing over de vluchten te zullen nemen. De Australische maatschappij zou daarbij een keuze maken tussen het type A350 van Airbus en het model 777X van Boeing. Qantas zou de vliegtuigen voor de nieuwe service, die bij Qantas als Project Sunrise staat geboekt, over drie jaar ontvangen.

De eerste vluchten zouden het daaropvolgende jaar kunnen worden ingelast. Joyce kondigt echter Project Sunrise bijzonder rationeel te zullen benaderen. Hoewel hij zelf jarenlang voor het initiatief promotie heeft gevoerd, zal de topman naar eigen zeggen niet aarzelen om Project Sunrise meedogenloos naar de prullenmand te verwijzen indien blijkt dat er op het gebied van rendabiliteit geen garanties zijn.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.