De Russische mijnbouwgroep Alrosa realiseerde het voorbije jaar met de verkoop van diamanten een omzet van 4,17 miljard dollar. Dat betekende een stijging met 49 procent tegenover het jaar voordien. Dat heeft het Russische concern gemeld. Ook tegenover drie jaar geleden, voor de uitbraak van de coronapandemie, kon een inkomstengroei met 21 procent worden gemeld.
Bij de verkoop van ruwe diamanten werd een stijging met 50 procent tot 3,98 miljard dollar gemeld. De omzet van bewerkte stenen liep bij Alrosa met 28 procent op tot 191,6 miljoen dollar.
Heropleving
Alrosa maakt gewag van een sterk vakantieseizoen tijdens het vierde kwartaal, maar spreekt toch over een indrukwekkende handel tijdens de eerste jaarhelft. Toen kon een duidelijke toename in de detailhandel worden opgemerkt, waarbij de vraag een aanzienlijke heropleving liet optekenen tegenover de vertraging die de sector een jaar voordien had doorgemaakt.
De prijzen van ruwe diamanten lieten tijdens de eerste jaarhelft een sterke stijging registreren. “Het herstel van de appetijt van de consument voor juwelen, vooral in de Verenigde Staten, leidde gedurende het merendeel van het jaar tot een nagenoeg ongeziene vraag naar bewerkte diamanten”, voert het Russische concern aan.
Tegelijkertijd zorgde een beperkte productie en afgeslankte voorraden bij de mijnbedrijven, net zoals een onderbenutte productiecapaciteit in India, voor een tekort aan voorraden ruwe en bewerkte diamanten op de markt.
De prijsindex van Alrosa voor de diamanten liet onder invloed van die factoren over het voorbije jaar een stijging met 33 procent optekenen. “De combinatie van een lager diamantaanbod sinds het midden van vorig jaar en een robuuste vraag in de detailhandel had een positieve impact op de marktprijzen”, merkt Alrosa op.
Recordverkoop
Alrosa boekte het voorbije jaar een verkoop van 45,5 miljoen karaat. Dat vertegenwoordigde een stijging met 42 procent tegenover het jaar voordien. De verkoop van het Russische concern is daarmee tot het hoogste niveau in de geschiedenis opgelopen.
De gemiddelde verkoopprijs steeg met 6 procent tot 87 dollar per karaat. “Dat is te danken aan een hogere marktprijs en een verschuiving in de productmix”, stipt het bedrijf aan. De productie liep met 8 procent op tot 32,4 miljoen karaat, maar bleef nog altijd onder het niveau dat voor de uitbraak van de coronapandemie werd genoteerd.
Tijdens het vierde kwartaal boekte Alrosa een diamantverkoop van 895,1 miljoen dollar. Dat was wel 27 procent minder dan dezelfde periode het jaar voordien.
“Deze achteruitgang werd in de hand gewerkt door een gebrek aan beschikbare voorraden, maar ook door een ongunstige vergelijking met de sterke heropleving die de sector tijdens dezelfde periode het jaar voordien na de lockdowns beleven”, stipt de Russische groep aan.
De productie steeg met 29 procent tot 9,1 miljoen karaat, dankzij een stijging van de verwerkte volumes in de mijnen van Severalmaz en Aikhal.
“De vraag naar ruwe diamanten ligt hoger dan de aanvoer”, besluit Alrosa. “Na de afloop van de Diwali-feesten in India hebben de diamantbewerkers in die regio de productie opgevoerd om de voorraden bij de juweliers tijdens het eerste kwartaal van dit jaar – na de verkopen van het voorbije eindejaarsseizoen – weer aan te vullen.”
(lp)