Cruciale eigenschappen diamant: karaat, kleur, zuiverheid, slijpkwaliteit en nu ook duurzaamheid

Duurzaamheid wordt ook in de diamantsector steeds vaker een cruciale overweging. Een groot aantal klanten blijkt immers bereid te zijn een meerprijs te betalen voor stenen die op een duurzame of sociaal verantwoorde manier werden geproduceerd.

Dat blijkt uit een rapport van diamantproducent De Beers en het onderzoeksbureau GlobeScan, gebaseerd op een enquête bij 8.400 consumenten in de Verenigde Staten, China, India, Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika.

De kwaliteit van een diamant werd tot nu toe bepaald door een samenspel van vier kenmerken – carat, color, clarity en cut – maar voor vele consumenten blijkt daar nu met duurzaamheid een vijfde eigenschap bij te komen.

Succes

De onderzoekers ontdekten dat 56 procent van de consumenten bereid is om tussen 10 procent en 20 procent meer uit te geven voor natuurlijke diamanten die kunnen aantonen op een sociaal en ecologisch verantwoorde manier te zijn geproduceerd.

Bijna 17 procent van de consumenten zou open staan om voor een duurzame diamant een meerkost van 25 procent te voorzien.

“De economie heeft de ethiek ingehaald”, merkt David Prager, merkverantwoordelijke van De Beers op. “De sector kan het zich niet meer veroorloven om duurzaamheid te negeren. Een dergelijke instelling zal de succeskansen van de onderneming sterk ondermijnen.”

“De sector moet begrijpen dat duurzaamheid een belangrijke commerciële hefboom is geworden. Dit is bovendien geen voorbijgaande trend, maar een blijvende realiteit.”

Uit het onderzoek bleek dat driekwart van de consumenten die de voorbije jaren duurzame producten kochten, een meerprijs betaalde tegenover de tarieven van reguliere producten. Daarbij bleek dat 41 procent een meerprijs van 10 procent hadden betaald, maar bij 19 procent liep die premie op tot minstens 15 procent.

Voeding en kleding

“Vroeger waren de beslissingen van de consument gebaseerd op elementen zoals prijs, design en kwaliteit”, benadrukt Esther Oberbeck, vicepresident strategische analyse bij De Beers. “Inmiddels zet echter een groot deel van de klanten duurzaamheid helemaal bovenaan zijn overwegingen.”

De resultaten laten zien dat sieraden in de reeks duurzame aankopen voor de consument een belangrijke categorie vormen. Alleen voeding en kleding halen hogere scores.

“Jongere millennials besteden aan juwelen met duurzame eigenschappen meer dan consumenten tussen drieëndertig en veertig jaar oud”, stippen de onderzoekers aan. “Bij Generation Z – late tieners en vroege twintigers – houdt één of vijf bij de aankoop van sieraden eveneens als rekening met duurzaamheidsfactoren.”

Over het algemeen toonden consumenten in Europa en Zuid-Afrika de sterkste focus op duurzaamheid, terwijl shoppers in China en India meer gewicht gaven aan de merkreputatie. In de Verenigde Staten bleek waarde de belangrijkste factor, hoewel duurzaamheid eveneens een belangrijke overweging was.

Meer