Russisch antwoord op Boeing vindt weinig bijval

Rusland introduceerde negen jaar geleden met de Sukhoi Superjet 100 een passagiersvliegtuig dat de concurrentie met westerse constructeurs moest opnemen. Erg succesvol zijn die pogingen tot nu toe echter niet gebleken.

De verkopen zijn sterk onder de verwachtingen gebleven. Dat zeggen analisten aan het persagentschap Reuters. Bovendien heeft Sukhoi, de fabrikant van de Superjet 100, dit jaar nog geen enkele bestelling kunnen noteren. Er is alleen een langlopend leasecontract met de Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot.

Sovjet-Unie

De Sukhoi Superjet 100 is het eerste passagiersvliegtuig dat in Rusland na de instorting van de Sovjet-Unie is gebouwd. ‘De Russische overheid heeft gigantische bedragen in de ontwikkeling van het vliegtuig geïnvesteerd,’ aldus Reuters. ‘Dat heeft echter niet kunnen beletten dat het toestel een bijzonder moeilijke tijd heeft gekend.’

‘Sukhoi Civil Aircraft, eigendom van de Russische staatsholding Rostec, had gehoopt honderden exemplaren van de Superjet 100 te kunnen verkopen,’ zegt Reuters. ‘Tot op dit ogenblik zijn echter slechts 142 toestellen afgeleverd. Aeroflot heeft daarvan vierenvijftig exemplaren in dienst.’

‘De Russische staatsmaatschappij zal naar alle waarschijnlijkheid ook dit jaar nog eens zeventien exemplaren in gebruik nemen. Dat is een onderdeel van een akkoord dat Sukhoi en Aeroflot twee jaar geleden ondertekenden. Daarbij was overeengekomen dat Aeroflot over een periode van zeven jaar honderd Superjets zou leasen.’

Crash

Volgens waarnemers heeft Sukhoi voor de Superjet 100 momenteel geen andere klanten. Allerhande problemen zouden de interesse op een laag niveau houden. Experts maken gewag van onderhoudsproblemen en een gebrek aan vervangstukken.

De Russische maatschappij IrAero, actief in het Verre-Oosten, spreekt over ondermaatse technische prestaties en ongunstige contractvoorwaarden. Vorig jaar stortte in Moskou ook een toestel neer. Daarbij verloren 41 inzittenden het leven.

De Superjet 100 wordt trouwens vooral in Rusland ingezet voor vluchten op binnenlandse bestemmingen. De Ierse luchtvaartmaatschappij CityJet nam vorig jaar zijn vloot van zeven Superjets uit dienst. Het Mexicaanse Interjet heeft eveneens aangekondigd van plan te zijn om zijn vloot van tweeëntwintig toestellen te verkopen.

‘De drie grootste particuliere luchtvaartmaatschappijen van Rusland – UTair, S7 en Ural Airlines – hebben alvast gezegd dit jaar geen plannen te hebben om nog nieuwe exemplaren te kopen.

In de planning van Sukhoi van vorig jaar stond een verkoop van zestien toestellen voorzien. Uiteindelijk zouden echter slechts acht vliegtuigen zijn afgeleverd.

De analisten zeggen nog dat het project vooral afhankelijk is van staatssteun. ‘Commercieel is het toestel nog altijd niet leefbaar,’ benadrukken ze. ‘Het leasecontract met Aeroflot wordt gedekt door de Russische staatsontwikkelingsbank. Dat gebeurt echter per individueel vliegtuig. Er is geen enkele garantie voor volgende leveringen.’

Meer