Rusland begint met kannibaliseren van bestaande vliegtuigen in poging om nationale vloot in de lucht te houden

Door een tekort aan onderdelen als gevolg van de westerse sancties, zijn Russische luchtvaartmaatschappijen begonnen met het recycleren van vliegtuigen om hun vloot zo lang mogelijk in de lucht te houden.

Dat schrijft de Russische krant Izvestia op maandag. Het medium stelt dat het Russische ministerie van Transport mogelijkheden bekijkt om te reguleren hoe luchtvaartmaatschappijen onderdelen van bestaande vliegtuigen kunnen hergebruiken. Op deze manier hopen de vervoerders langer met hun vliegtuigen te kunnen doorvliegen.

Westerse sancties maken technische hulp onmogelijk

De sancties van het Westen snijden voor Rusland een belangrijke bron van onderdelen en technische bijstand af. En die afsnijding begint resultaten te leveren: de vervoerder Aeroflot is begonnen met het ontmantelen van een aantal vliegtuigen om de onderdelen ervan te recyclen voor gebruik in andere vliegtuigen.

Momenteel is in de nationale regelgeving niet vastgelegd hoe luchtvaartmaatschappijen bestaande onderdelen kunnen hergebruiken om hun vloot te repareren. Volgens de Russische krant heeft de sector de regering benaderd met het verzoek regels vast te stellen om deze praktijk te codificeren.

Zo zou er een vervaldatum worden vastgesteld voor de vervangingsonderdelen en worden er tests ontworpen die moeten nagaan of de gebruikte onderdelen veilig zijn.

Nationale luchtvaart gaat gebukt onder westerse sancties

In een studie van de Russische regering wordt geschat dat meer dan 90 procent van alle passagiers in Rusland vliegt met westerse toestellen. De meeste toestellen zijn afkomstig van de fabrikanten Airbus en Boeing. Beiden hebben echter de levering van reserveonderdelen aan Russische luchtvaartmaatschappijen stopgezet, om aan de westerse sanctieregels te voldoen.

Het probleem voor Moskou is dat vliegtuigen voortdurend onderhoud, reparaties of vervangingen nodig hebben en dat is nu haast niet meer mogelijk. De banden van een toestel moeten bijvoorbeeld elke 120 tot 400 landingen worden verwisseld. Boeing stopte echter in maart met de leveringen hiervan aan Rusland en Airbus een dag later. Daarnaast worden de toestellen aangedreven door complexe computersystemen, die regelmatig moeten worden geüpdatet.

Eind juni zeiden experts al te verwachten dat Rusland daarom spoedig zijn geleasede vliegtuigen zal kannibaliseren. “Omdat onderdelen beperkt zijn, verwachten we dat vliegtuigen die in Rusland aan de grond staan, zullen worden leeggeroofd om de rest van de vloot operationeel te houden”. Dat zei Patrick Ky, uitvoerend directeur van het Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart.

(as)

Meer