Rusland is gestart met de aanleg van een snelle internetverbinding in het Noordpoolgebied. De digitale infrastructuur moet vooral worden gebruikt door de grote Russische havens boven de Noordpoolcirkel en de ontginners van olie en gas die in de regio actief zijn. Dat heeft het Russische Federal Sea and River Transportation Agency (Rosmorrechflot) gemeld.
De glasvezelkabel moet een afstand van meer dan 10.000 kilometer overwinnen tussen de havens Moermansk in het westen en Vladivostok in het oosten. De Russische regering zou voor het project een budget van 65 miljard roebel (710 miljoen euro) hebben voorzien.
Digitale ondersteuning
De Russische regering heeft beslist om zijn noordpoolgebied economisch verder te ontwikkelen. Een van de centrale elementen in die plannen is de realisatie van een nieuwe scheepsroute door de Noordelijke IJszee, waardoor het maritieme transport tussen Noord-Amerika, Europa en Azië een belangrijke tijdwinst kan realiseren.
Langs die route wil Rusland echter ook een uitgebreide haveninfrastructuur uitbouwen, die onder meer services moet bieden aan de lokale producenten van olie en gas. Om die plannen te kunnen realiseren is echter ook een goede digitale infrastructuur noodzakelijk. Daarvoor zet Rosmorrechflot een samenwerking op met de Russische havenbeheerder Rosmorport.
‘Het glasvezelnet zou een online snelheid tussen 52 terabit en 104 terabit per seconde mogelijk maken,’ meldt de nieuwssite Moscow Times. Het netwerk zal door Morsvyazsputnik, de communicatiedivisie van Rosmorrechflot, worden beheerd.’
Internationale uitbreiding
Andrei Kuropyatnikov, hoofd van Morsvyazsputnik, benadrukte dat in het huidige budget voor het netwerk geen rekening is gehouden met de diverse aftakkingen die voorzien worden om lokale industriële clusters en gemeenschappen aan de glaskabel te koppelen. De nieuwe infrastructuur moet een alternatief bieden voor de satellietcommunicatie die momenteel in de regio internetdiensten aanbiedt.
Ook de kosten voor een latere internationale uitbreiding zijn volgens Kuropyatnikov nog niet ingecalculeerd. Hij voegde er echter aan toe niet te verwachten dat de uitbating de kosten van de infrastructuur zou kunnen recupereren.
Het eerste traject van de onderzeese kabel zal volgend jaar wellicht kunnen worden aangelegd. Over zes jaar zou de hele lijn moeten zijn aangelegd en in gebruik kunnen worden genomen.