Rusland laat nieuwe nucleaire ijsbreker te water

Atomflot, dochteronderneming van het Russische staatsbedrijf Rosatom, heeft een nieuwe atoomijsbreker gelanceerd: de Sibir. Het schip zal de groeiende vloot ijsbrekers ondersteunen om de Noordelijke Zeeroute het hele jaar door open te houden voor scheepvaart door het Noordpoolgebied.

Waarom is dit belangrijk?

Voor de Russen is het noordpoolgebied en de Noordelijke IJszee van groot belang: het is hun enige uitweg naar de zee, hun sleutel tot de zeehandel.

“De Sibir voegt zich bij vijf andere nucleaire ijsbrekers in de Atomflot-vloot, die ook een door kernenergie aangedreven LASH-tanker omvat”, schrijft de website World Nuclear News.

Project 222220

Sibir is de eerste in serie geproduceerde universele ijsbreker van het zogenaamde Project 22220, nadat de eerste van die klasse, de Arktika, een jaar geleden in de vaart kwam.

Net als de Arktika wordt de Sibir aangedreven door twee RITM-200 reactoren van elk 175 megawatt (MW), die samen een elektrisch vermogen van 60 MW produceren om de schroeven aan te drijven. Dit gebeurt via twee turbinegeneratoren en drie motoren. “De kernreactoren gebruiken laag verrijkt uranium. Dit is niet bruikbaar in kernwapens en brengt daarom een laag risico van nucleaire proliferatie met zich mee”, weet de website Maritiem Nederland.

De ijsbreker is 173,3 meter lang en 34 meter breed en heeft een waterverplaatsing van 33.500 ton.

Overigens zijn op de scheepswerf in Sint-Petersburg nóg twee ijsbrekers van het Project 22220 in aanbouw. De oplevering van de Oeral is gepland voor de tweede helft van 2022, en die van de Tsjoekotka voor eind 2024.

Noordpoolgebied

De Noordelijke Zeeroute is erg belangrijk voor de Russen; ze zouden die het liefst continu bevaarbaar zien. De route laat schepen immers toe de Aziatische havens tot vijftien dagen sneller te bereiken dan met de route die door het Suezkanaal leidt. “We zijn ervan overtuigd dat de efficiënte exploitatie van deze schepen een bepalende factor zal worden voor de duurzame ontwikkeling van de route”, aldus Mustafa Kashka, CEO van Atomflot.

Momenteel kan de Noordelijke IJszee alleen in de zomer zonder hulp van ijsbrekers worden bevaren via de Noordelijke Zeeroute. “Maar wanneer dit verandert door de opwarming van de aarde kan het een zeer interessant alternatief worden voor het Suezkanaal op weg naar Europa”, schrijft VRTNWS.

Rusland is het enige land ter wereld dat nucleaire ijsbrekers bezit.

YouTube-video over de Arktika

(bzg)

Meer