Markten:
Markten inladen...

DONDERDAG 02 JUL

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Ruim één tiende wereldwijde containervloot is momenteel werkloos

Logo Business AM
Economie

05/06/2020 | Marc Horckmans | 3 min leestijd

Snelheid is in het containervervoer momenteel niet echt prioritair. - Bodo Marks/Picture Alliance

Eind mei lag meer dan één tiende van de wereldwijde vloot containerschepen op een nieuwe opdracht te wachten. Dat blijkt uit een rapport van analist Alphaliner, die voor het fenomeen naar de impact van de coronacrisis wijst.

De uitbraak van het virus Covid-19 heeft een zware impact gehad op de wereldwijde verkopen van de retailers, die voor het wereldwijde containervervoer een belangrijke klant zijn. De analist zegt echter na het einde van de lockdown een snel herstel te verwachten.

Besparingen

Volgens Alphaliner bleven tijdens de laatste week van mei 2,72 miljoen twintigvoet-containers (teu) ongebruikt. Dat komt overeen met 11,6 procent van de volledige wereldwijde capaciteit. Een dergelijk hoog niveau heeft de containersector nog nooit eerder laten optekenen.

Enerzijds is de impact van de economische terugval onder invloed van de coronapandemie. Daarnaast zijn echter ook 64 schepen met een totale capaciteit van 571,858 containers uit dienst genomen voor aanpassingswerken.

Net zoals eerder ook de oliesector al had laten blijken, proberen de containerreders de impact van de coronacrisis gedeeltelijk met besparingen op te vangen. Dat betekent: trager varen om brandstof te besparen of rond Kaap de Goede Hoop varen om niet te moeten betalen voor het gebruik van het Suezkanaal.

Rond de wereld

Voor retailers die niet tot sluitingen zijn moeten overgaan, zoals Walmart of Amazon, is de vertraging van de containervaart echter wel een probleem. Zij dreigen met tekorten te worden geconfronteerd. Dat leidt tot een gevecht voor plaats aan boord van de kleine vloot snellere schepen.

Het containervervoer maakt volgens waarnemers zijn moeilijkste periode sinds de financiële crisis twaalf jaar geleden door. De retailsector vertegenwoordigt ongeveer 15 procent van de totale volumes die de sector vervoert.

Shereen Zarkani, verkoopsdirecteur van containerreder Maersk, getuigt dat een klant had laten verstaan er geen problemen mee te hebben indien zijn containers enkele keren een reis rond de wereld zouden maken vooraleer ze op hun eindbestemming zouden worden afgeleverd.

Source: Reuters


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Yuval Harari

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen.’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

‘De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.’

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

‘Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.’

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

‘Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.’

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Logo Business AM

Business AM | Stocks