Ruim één tiende wereldwijde containervloot is momenteel werkloos

Eind mei lag meer dan één tiende van de wereldwijde vloot containerschepen op een nieuwe opdracht te wachten. Dat blijkt uit een rapport van analist Alphaliner, die voor het fenomeen naar de impact van de coronacrisis wijst.

De uitbraak van het virus Covid-19 heeft een zware impact gehad op de wereldwijde verkopen van de retailers, die voor het wereldwijde containervervoer een belangrijke klant zijn. De analist zegt echter na het einde van de lockdown een snel herstel te verwachten.

Besparingen

Volgens Alphaliner bleven tijdens de laatste week van mei 2,72 miljoen twintigvoet-containers (teu) ongebruikt. Dat komt overeen met 11,6 procent van de volledige wereldwijde capaciteit. Een dergelijk hoog niveau heeft de containersector nog nooit eerder laten optekenen.

Enerzijds is de impact van de economische terugval onder invloed van de coronapandemie. Daarnaast zijn echter ook 64 schepen met een totale capaciteit van 571,858 containers uit dienst genomen voor aanpassingswerken.

Net zoals eerder ook de oliesector al had laten blijken, proberen de containerreders de impact van de coronacrisis gedeeltelijk met besparingen op te vangen. Dat betekent: trager varen om brandstof te besparen of rond Kaap de Goede Hoop varen om niet te moeten betalen voor het gebruik van het Suezkanaal.

Rond de wereld

Voor retailers die niet tot sluitingen zijn moeten overgaan, zoals Walmart of Amazon, is de vertraging van de containervaart echter wel een probleem. Zij dreigen met tekorten te worden geconfronteerd. Dat leidt tot een gevecht voor plaats aan boord van de kleine vloot snellere schepen.

Het containervervoer maakt volgens waarnemers zijn moeilijkste periode sinds de financiële crisis twaalf jaar geleden door. De retailsector vertegenwoordigt ongeveer 15 procent van de totale volumes die de sector vervoert.

Shereen Zarkani, verkoopsdirecteur van containerreder Maersk, getuigt dat een klant had laten verstaan er geen problemen mee te hebben indien zijn containers enkele keren een reis rond de wereld zouden maken vooraleer ze op hun eindbestemming zouden worden afgeleverd.

Meer