Antwerpse haven verwacht zware impact van coronavirus op containertrafiek

Het Antwerpse havenbedrijf bereidt zich voor op een enorme impact van de coronavirus op de aan- en afvoer van containers vanuit China. ‘De gevolgen zullen pas vanaf begin maart voelbaar zijn, maar na de berekeningen van onze analisten zijn er redenen om gealarmeerd te zijn’, zegt woordvoerder Barbara Janssens.

Volgens Janssens zal de impact van het coronavirus op de logistieke keten veel groter zijn dan bij de SARS-epidemie in 2002. ‘Dat komt omdat de Chinese economie nu vier keer zo groot is als toen, en veel meer geconnecteerd met de wereld. Hoe groot precies is op dit moment moeilijk te kwantificeren. Alles hangt ervan af hoe lang de verdere verspreiding aanhoudt en hoe snel de Chinese economie zich herpakt.’

De reële impact op de import en export in Antwerpen zal pas meetbaar zijn van zodra de Chinese havens hun eerste kwartaalcijfers bekendmaken. Maar volgens Alphaliner, dat de containerlijnvaart monitort, is de totale containeroverslag in de Chinese havens tussen 20 januari en 6 februari met meer dan 20 procent gedaald. In het eerste kwartaa wordt een daling van de Chinese containertrafiek met 6 miljoen TEU-containers verwacht. Ter vergelijking: de totale Chinese containeroverslag bedroeg in 2019 meer dan 250 miljoen TEU.

Voor de Antwerpse haven is China een erg belangrijk handelsland. ‘Onze containervolumes op China groeiden in 2019 met 16 procent tot 1,39 miljoen TEU’, zegt Janssens. ‘Als we ervan uitgaan dat we over heel 2020 beschouwd de totale trafiek van één maand verliezen, dan zal er 115.000 TEU minder verscheept worden, oftewel 7 procent minder containertrafiek van en naar China ten opzichte van 2019. Als de situatie langer aanhoudt, kan dit zelfs nog verhogen.’

Een recent onderzoek van havenexpert Theo Notteboom toonde wel aan dat de haven van Rotterdam kwetsbaarder is voor de impact van het coronavirus dan Antwerpen. ‘Dat komt omdat wij niet enkel inzetten op containers, maar ook andere trafieken uit verschillende continenten’, zegt Janssens.

Meer