De Belg gaat graag verzekerd door het leven, leert een bevraging van het marktonderzoeksbureau Listen in opdracht van de verzekeraar Corona Direct. Uit dat onderzoek blijkt dat 52 procent van de Belgen 7 of meer verzekeringen heeft.
Wanneer we kijken naar hoeveel Belgen minstens vijf verzekeringen hebben, loopt het percentage op tot 77 procent. Corona Direct merkt op dat de brandverzekering de populairste verzekering is in ons land. Maar liefst 88 procent van de Belgen heeft een verzekering om zijn woning te beschermen.
Auto- en brandverzekering zijn de bestsellers
Ook de autoverzekering blijft in trek met 84 procent van onze landgenoten die hun wagen hebben verzekerd. ‘Aangezien in België een brandverzekering doorgaans verplicht is bij een hypotheek en alle bestuurders ook een autoverzekering dienen te hebben, mag het niet verbazen dat dit de ‘bestsellers’ zijn’, klinkt het in een persbericht.
De hospitalisatieverzekering sluit de top 3 af. 81 procent van de Belgen is in het bezit van zo’n verzekering.
Els Blaton, CEO van Corona Direct Verzekeringen, merkt op dat voornamelijk de traditionele verzekeringsproducten goed in de markt liggen. ‘Al zien we recent wel een opmars bij een aantal van de nieuwkomers. Onder meer de honden- en de fietsverzekering winnen aan populariteit’, aldus de topvrouw.
Op dit moment heeft 8 procent van de Belgen bijvoorbeeld een fietsverzekering. Uit een ander onderzoek van Corona Direct blijkt dat 1,5 procent van de honden een eigen verzekering heeft.
Niet altijd op de hoogte van de premie
Voorts blijkt uit de bevraging dat bij de meest courante verzekeringen de Belg in 41 tot 48 procent van de gevallen niet weet hoeveel hij precies voor de polis betaalt. Alleen bij de autoverzekering ligt dat cijfers iets lager en gaat het maar om 33 procent van de verzekeringnemers. Bijna 90 procent weet wel waarvoor hij gedekt is. 20 tot 30 procent zegt zelfs tot in detail op de hoogte te zijn.
Tot slot leert het onderzoek dat de Belg zeer trouw is aan zijn verzekeraar. 56 procent zegt nog nooit aangeklopt te hebben bij een andere verzekeraar. Bij de 44 procent die wel al eens naar een andere verzekeraar overstapte, zegt 85 procent dat dit eenmalig was. Meer dan 60 procent van de Belgen staat momenteel niet open om van verzekeraar te switchen.
‘In tegenstelling tot wat we op de energiemarkt zien, legt de Belg niet zo snel een vergrootglas op zijn verzekeringstarieven. Bijna de helft zegt zelfs niet te weten hoeveel ze betalen. In financieel barre tijden loont het nochtans de moeite om ook eens te kijken welke tarieven andere verzekeraars bieden, want ook hier kan een behoorlijke som geld worden uitgespaard’, besluit Blaton.