In november opent Royal Caribbean zijn ultramoderne cruiseterminal in de haven van Galveston in de Amerikaanse staat Texas. De site wordt volgens de rederij de eerste infrastructuur in de cruisewereld die door het Leadership in Energy and Environmental Design (Leed) als klimaatneutraal project wordt erkend.
Royal Caribbean merkte daarbij op dat de nieuwe terminal in Galveston de eerste zal zijn die 100 procent van de benodigde elektriciteit zal opwekken met de energie die door zonnepanelen ter plaatse wordt opgewekt. De bouw van de nieuwe terminal vergde een investering van 125 miljoen dollar.
Oasis-klasse
De moderne terminal, met een oppervlakte van ongeveer 15.000 vierkante meter, breidt de aanwezigheid van Royal Caribbean in de haven van Galveston verder uit, waardoor de cruisemaatschappij tot 630.000 gasten per jaar kan ontvangen. De site zal ook een aantal van de grootste cruiseschepen van de hele wereld kunnen ontvangen.
De terminal zal door de ‘Allure of the Seas’ officieel worden geopend. Dat schip behoort tot de Oasis-klasse, die de grootste cruiseschepen van de wereld vertegenwoordigt. Het wordt de eerste keer dat een schip van die klasse de haven van Galveston zal bezoeken. De ‘Allure of the Seas’ is bijna 50 procent groter dan de traditionele cruiseschepen waarmee Royal Caribbean in Galveston actief is.
Het schip biedt plaats aan meer dan 5.400 passagiers. Om de extra trafieken te verwerken, beschikt de terminal over moderne technologieën zoals mobiele controles en gezichtsherkenning. Dat moet het comfort van de aankomende passagiers maximaliseren.
“We zijn in alle aspecten van ons bedrijf op comfort gericht”, benadrukt Jason Liberty, chief executive van Royal Caribbean. “Maar dat geldt vooral voor de inspanningen die worden gedaan om duurzame toepassingen te bevorderen op de bestemmingen die wij bezoeken. Dat uit zich ook in het moderne ontwerp en de verdere ontwikkelingsmogelijkheden van onze terminal in Galveston.”
Gouden certificaat
Het havenbestuur van Galveston ging drie jaar geleden met Royal Caribbean een partnerschap aan. Daarbij werd overeengekomen dat de cruisemaatschappij de terminal zou bouwen en de site vervolgens voor twintig jaar met vier opties van tien bijkomende jaren zou leasen.
De opening was oorspronkelijk gepland voor vorig jaar, maar die plannen werden door de uitbraak van de corona-pandemie gedwarsboomd. Net zoals vele andere projecten, moest dat evenement door maatregelen tegen de verspreiding van het virus Covid-19 worden uitgesteld. De cruisesector was een van de grote slachtoffers van de crisis.
De nieuwe terminal zal gebruik kunnen maken van een lokale zonnecentrale met een oppervlakte van bijna 2.800 vierkante meter panelen. Daardoor wordt de terminal op het gebied van energieverbruik zelfvoorzienend.
Het overschot aan energie dat niet door de terminal wordt geconsumeerd, zal op het lokale elektriciteitsnet worden geïnjecteerd. De uitstoot van koolstofdioxide wordt gecompenseerd door de aankoop van emissiekredieten. Bij de aanleg van de terminal werd tevens prioriteit verleend aan het gebruik van materialen die op het gebied van energie en transport minder koolstofdioxide produceren.
De site in Galveston is de vierde terminal van Royal Carribean die een certificaat van Leed in ontvangst mag nemen. De site is wel de eerste die daarbij een gouden certificaat krijgt.