Rond Afrika varen om het Suezkanaal te omzeilen bleek uiteindelijk de verkeerde gok

27 goederenschepen beslisten tijdens de recente Suezcrisis om rond Kaap de Goede Hoop te varen om grotere vertragingen door de flessenhals in het Egyptische kanaal te vermijden. Een gewaagde gok die waarschijnlijk de verkeerde zal blijken. Het ziet er naar uit dat die schepen nog meer vertraging zullen oplopen dan diegene die geduldig bleven dobberen aan het Suezkanaal. 

Het was hét nieuwsverhaal van vorige week. Een enorm containerschip van de rederij Evergreen liep aan de grond, dwars over het Suezkanaal. De scheepvaart op een van de drukst bevaren handelsroutes ter wereld werd plotsklaps volledig geblokkeerd.

Uiteindelijk kregen baggermaatschappijen het schip weer vlot op maandag, nadat het zes dagen lang de wereldhandel had verstoord. Eind vorige week – toen werd er nog gesproken van potentieel een ‘wekenlange’ blokkade – besloten sommige schepen het erop te wagen en de lange route richting Europese havens te nemen, om het Afrikaanse continent heen.

Het Suezkanaal loopt door Egypte heen en verbindt zo de Rode Zee met de Middellandse Zee. Er passeren dagelijks zo’n 100 vaartuigen door de waterweg van nog geen 350 meter breed. Het is de kortste route om Azië met Europa te verbinden.

Omweg langs Afrika

Voor de bouw van het kanaal moesten schepen omvaren langs Afrika, een omweg van 10 tot 15 dagen. Aangezien de bagger- en graafwerken aanvankelijk zeer moeizaam verliepen, kozen verschillende rederijen voor de lange omvaart als beste optie om hun ladingen zo snel mogelijk op hun bestemming te krijgen. In totaal legden 27 schepen het traject via Kaap de Goede Hoop af, in de hoop sneller aan te meren dan hun in de Rode en Middellandse Zee dobberende tegenhangers.

Uiteindelijk hebben ze daarmee geen tijd gewonnen. Het ziet ernaar uit dat ze ongeveer tegelijkertijd in de respectieve havens zullen aankomen als de schepen die sinds maandag weer door het Suezkanaal konden passeren. 

De omweg zal hun waarschijnlijk zelfs nog meer vertraging opleveren, aangezien Europese havens vrezen voor een toestroom van vrachtschepen die boven hun capaciteit ligt. Aan de boten die om Afrika heen gevaren zijn wordt gevraagd om te vertragen. Dit zodat ze aankomen nadat het grootste deel van de vaartuigen die door het kanaal zijn gevaren hun ladingen hebben gelost. De kunstgreep, hoewel gedurfd, zal voor deze 27 schepen dus uiteindelijk niet lonen.

(lb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20