Rihanna schudt beautyimperium op: minder kleren, meer lingerie

R&B-diva Rihanna, voluit Robyn Rihanna Fenty, herschikt haar activiteiten als mode- en lifestyle-onderneemster. Haar modehuis Fenty onder de koepel van luxereus LVMH wordt stopgezet, maar haar lingeriebedrijf Savage x Fenty tankt 115 miljoen dollar bij.

De verwachtingen waren hooggespannen toen Rihanna twee jaar geleden haar eigen modehuis Fenty kreeg binnen de Franse luxegigant LVMH. Het fashionwereldje trok zelfs de parallel met de lancering van het modehuis Christian Lacroix in 1987. Succes leek gegarandeerd. De R&B-ster uit Barbados gooide kort daarvoor hoge ogen met de eigenzinnige lingerielijn Savage X Fenty, in samenwerking met het Californische TechStyle Fashion Group, en als creatief directeur bij sportmerk Puma, wat leidde tot de collectie Fenty X Puma.

Maar amper twee jaar later zetten LVMH, onder meer bekend van Louis Vuitton, en Rihanna hun gezamenlijke kledingproject in het vriesvak. De prêt-à-porter-collectie werd deze week ‘on hold’ gezet, in afwachting van betere tijden. ‘De beslissing werd samen genomen’, klinkt het.

Volgens sommige modecritici vielen de collecties van Fenty tussen twee stoelen: niet exclusief genoeg voor het traditionele LVMH-publiek dat verzot is op absolute luxemerken, en te duur geprijsd voor de stedelijke fashionista’s van Rihanna’s achterban. De coronacrisis gaf de genadeslag.

Cosmetica, huidcrèmes en lingerie

Het betekent niet dat Rihanna en LVMH uit elkaar gaan, want haar aura trekt nog altijd klanten aan die de luxereus anders moeilijker zou bereiken. De focus komt in nabije toekomst wel te liggen op cosmetica, huidverzorging en lingerie, zegt LVMH. Vrij vertaald: producten met een lager prijskaartje.

‘Riri’ zette dat kracht bij door op sociale media reclame te maken voor haar huidcrèmelijn Fenty Skin, die via LVMH-dochter Sephora verdeeld wordt. De popster lanceerde in 2017 met Kendo, nog een andere afdeling van LVMH, ook al het make-upmerk Fenty Beauty in de Sephora-winkels.

Ze zette deze week ook haar lingerie-ambities in de verf. Haar lingeriebedrijf Savage X Fenty kondigde aan 115 miljoen dollar vers geld opgehaald te hebben, via een kapitaalronde geleid door investeringsfirma L Catterton. De toelichting zegt dat de omzet van het lingeriemerk vorig jaar ruim verdrievoudigd is endat de financiële operatie de ‘strategische steun’ van LVMH heeft.

‘Dit partnerschap versterkt de banden tussen de luxegroep en Rihanna en ondersteunt de groei van het Fenty-ecosysteem, gericht op lingerie, cosmetica en huidverzorging.’ Bij Savage X Fenty, met de alomtegenwoordige Jay-Z als een van de aandeelhouders, is de luxe-uitstraling van LVMH nochtans ver weg. Het alternatieve lingeriemerk cultiveert een rauwer imago en positioneert zich expliciet als een betaalbaar merk voor ‘gewone’ vrouwen en mannen, van welke afkomst ook. Een perfect lijf hebben, hoeft helemaal niet.

Instagram

Nog dit: het aantal Instagram-volgers geven een interessante indicatie van de mate waarin de popster ook belangstelling voor haar producten kan opwekken. Dat lukt vooral voor Fenty Beauty en ook wel aardig voor Savage X Fenty, maar beduidend minder voor het stopgezette modehuis Fenty.

  • Persoonlijk account @badgalriri : 90,9 miljoen volgers
  • Fenty Beauty: 10,,5 miljoen volgers
  • Savage X Fenty: 3,9 miljoen volgers
  • Fenty: 1 miljoen volgers

Lees ook: Jay-Z en Rihanna investeren in cannabis

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.