De Britse autofabrikant Aston Martin bouwt voor zijn racedivisie in Silverstone, in het Engelse graafschap Northamptonshire, een gloednieuwe fabriek. Het complex vergt een investering tussen 150 miljoen pond en 200 miljoen pond.
De Canadese miljardair Lawrence Stroll, eigenaar van Aston Martin, benadrukt dat deze investering zijn toewijding aan de sport bewijst en onderdeel vormt van het streven van het raceteam om binnen drie tot vijf jaar in de Formule 1 aan de strijd voor het wereldkampioenschap te kunnen deelnemen.
Het nieuwe complex is ontworpen door het architectenbureau Ridge & Partners en zal volgens Stroll de meest duurzame fabriek in de Formule 1 zijn.
Silverstone
Silverstone is in de autosport een bekende naam. De nieuwe fabriek van Aston Martin ligt recht tegenover het beroemde circuit van Silverstone, waar de Britse Grand Prix wordt gereden. Naar verwachting zal de campus eind volgend jaar of in het begin van het jaar daarop in gebruik kunnen worden genomen.
De campus zal plaats bieden aan een duizendtal mensen. De fabriek is de eerste nieuwe campus van de Formule 1 in Groot-Brittannië sinds McLaren vijftien jaar geleden het hoofdkantoor opende, ontworpen door Norman Foster, in Woking.
Het nieuwe complex zal volgens Stroll tevens de eerste intelligente fabriek van de Formule 1 worden. “Het ontwerp voorziet in een draadloze structuur, waarbij alle informatiestromen, monitoringsystemen en productieprocessen door data in de cloud met elkaar zijn verbonden”, betoogde de eigenaar.
“De technologie geeft het hoofdkantoor de mogelijkheid om zich voortdurend aan te passen aan de cyclische productieprocessen die voor een team in de Formule 1 kenmerkend zijn.”
Windtunnel
Opmerkelijk in de plannen is de bouw van een ultramoderne windtunnel voor de aerodynamische ontwikkeling van de wagens. De Formule 1 overweegt windtunnels in de toekomst te verbieden, maar Stroll zegt te twijfelen of het inderdaad ooit tot een verbod zal komen.
“Indien er toch een dergelijke beslissing zou vallen, zal dat niet voor het einde van dit decennium gebeuren”, benadrukte hij. “Een windtunnel kan dan ook een interessante investering zijn die nog minstens zeven tot acht jaar rendement kan opleveren.”
Lawrence Stroll kocht drie jaar geleden het raceteam Racing Point, dat dertig jaar geleden als Jordan zijn debuut in de Formule 1 had gemaakt. Sindsdien heeft Stroll het team tot Aston Martin Racing omgevormd.
“De fabriek van het team, die sinds de dagen van Jordan weinig veranderingen heeft gekend, moest dan ook grondig aan de moderne noden van de Formule 1 worden aangepast”, werpt de Canadese miljardair op. Stroll kocht rond de oude fabriek een aantal terreinen op en besliste een gloednieuw complex op te trekken.
“Met de huidige fabriek zou het bijzonder moeilijk zijn geweest om ooit wereldkampioen te worden”, meent Stroll. “Om het groeiend personeelsbestand te kunnen huisvesten, moest tijdelijke accommodatie worden gebouwd.”
“Dat maakt een optimale communicatie tussen de verschillende diensten, noodzakelijk om een succesvolle operatie op te zetten, bijzonder moeilijk. Een verbetering in communicatie en onderzoek, ontwikkeling en design was een noodzaak, maar dat bleek met de bestaande huisvesting onmogelijk.”
Het ontwerpteam van de commerciële vloot van Aston Martin blijft op de site van hoofdkwartier van het bedrijf in Gaydon in het graafschap Warwickshire.