Renault en Nissan hernieuwen hun alliantie: meer evenwicht en opstart van gezamenlijke projecten

De Franse autobouwer Renault en zijn Japanse sectorgenoot Nissan kondigden vandaag hun nieuwe samenwerkingsakkoord aan. Zo kunnen de twee constructeurs zich volledig focussen op de toekomst, die in de sector door een aantal uitzonderlijke uitdagingen wordt gekenmerkt.

Waarom is dit belangrijk?

De twee constructeurs werken al bijna een kwarteeuw samen, maar de alliantie was door aanhoudende spanningen tussen de twee partijen onder toenemende druk geraakt.

De essentie: De nieuwe overeenkomst zorgt voor een groter machtsevenwicht tussen de twee autobouwers. Daarbij zal Renault zijn aandeel in Nissan van 43 procent tot 15 procent terugbrengen. Nissan had al een belang van 15 procent in Renault. Daarnaast zullen wereldwijd ook een aantal nieuwe modellen gezamenlijk worden ontwikkeld. De nieuwe overeenkomst geldt in eerste instantie voor een periode van vijftien jaar.

Gezamenlijke projecten: In het kader van het vernieuwde partnerschap zullen een aantal industriële projecten op gezamenlijke basis worden opgezet.

  • De definitieve akkoorden over die initiatieven zullen worden gesloten wanneer aan een reeks voorwaarden, zoals wettelijke goedkeuringen, is voldaan.
    • Het is de bedoeling de overeenkomst tegen eind dit jaar af te sluiten. “Deze projecten kunnen op termijn de bedrijven honderden miljoenen of zelfs miljarden euro’s winst opleveren”, zei Luca de Meo, topman van de groep Renault.
    • De nieuwe initiatieven omvatten de ontwikkeling van verschillende nieuwe modellen op productielocaties in Zuid-Amerika, India en Europa, waar onder de naam FlexEVan ook een elektrische bestelwagen zal worden ontwikkeld.
    • In de kernregio van Renault zullen de twee partners ook samenwerken bij de ontwikkeling van oplaadtechnologie voor elektrische voertuigen en recyclage.
  • De nieuwe overeenkomst is bedoeld om een nieuwe impuls te geven aan een partnerschap dat vierentwintig jaar geleden werd gesmeed, maar dat na de val van voormalig topman Carlos Ghosn vijf jaar geleden bijna instortte. 
    • De nieuwe overeenkomst bezegelt maanden van moeizame onderhandelingen die werden gehinderd door verschillende tijdzones, waarbij cruciale vergaderingen vaak midden in de nacht per videoconferentie plaatsvonden.
    • Culturele verschillen tussen Frankrijk en Japan leidden eveneens vaak tot misverstanden, waardoor het wederzijdse wantrouwen nog verder werd versterkt.

Grotere vrijheid: “Voor Nissan is de grotere vrijheid in het management een positieve ontwikkeling”, beklemtoonde Tatsuo Yoshida, analist bij Bloomberg Intelligence, in een commentaar op het nieuwe akkoord.

  • “De projecten zijn in wezen initiatieven die tot nu toe onder stagnatie leden en waar de alliantie al mee bezig had moeten zijn”, betoogde Yoshida. “Als Nissan zijn eigen aandelen terugkoopt en ze vervolgens schrapt, zou dat positief zijn voor de aandelenkoers van de Japanse constructeur, maar gezien de huidige situatie is het onwaarschijnlijk dat dit nu gebeurt.”
  • De overeenkomst moet een oplossing bieden voor het gebrek aan evenwicht dat binnen de samenwerking al jaren een bron van spanningen en wrok is.
    • Renault had tot nu toe in het samenwerkingsverband een duidelijk overwicht. Nochtans verkocht Nissan vorig jaar 3,3 miljoen wagens, terwijl bij Renault de afzet tot 2,05 miljoen exemplaren beperkt bleef.
    • Het belang van Renault in Nissan bevatte verder ook een stemrecht. Dat was in omgekeerde richting echter niet het geval.
    • Nissan vreesde bovendien dat Carlos Ghosn, destijds de voorzitter van de twee bedrijven, naar een verdere integratie en mogelijk een fusie, zou streven. Die vrees zou mee aan de basis gelegen hebben van het ontslag van Ghosn, die daarop in Japan ook van fraude werd beticht.
  • In het kader van het nieuwe akkoord zal Renault een belang van 28,4 procent in Nissan aan een Franse trust over te dragen.
    • Daarbij zal het stemrecht voor de meeste beslissingen worden geneutraliseerd.
    • De trust krijgt de opdracht de aandelen te verkopen wanneer daarvoor commercieel redelijke voorwaarden worden geboden.
    • Renault is niet verplicht het belang binnen een bepaalde termijn te verkopen.
  • Verder zou Nissan investeren in Ampere, de divisie van Renault die zich in de toekomst op de productie van elektrische voertuigen zal toespitsen.
    • Die divisie zal worden afgesplitst van de activiteiten die de Franse groep momenteel rond verbrandingsmotoren aanhoudt.
    • Nissan zou een belang van 15 procent in Ampere nemen.
    • Ook de Japanse autobouwer Mitsubishi Motors, die eveneens bij de alliantie is betrokken, zou overwegen in Ampere te investeren.

(evb)

Meer