Nissan wil aanwezigheid Renault in zijn kapitaal beperken

De Franse autobouwer Renault moet zijn aanwezigheid in het kapitaal van partner Nissan Motor verminderen. Die eis zou naar voren zijn gebracht tijdens gesprekken tussen beide partijen over de instap van Nissan in de divisie elektrische mobiliteit van Renault. Dat hebben een aantal bronnen tegenover het persbureau Bloomberg gemeld.

Mogelijk zou Nissan bijkomende middelen ophalen om een gedeelte van het bewuste aandelenpakket van zijn Franse partner over te nemen.

Redding

Renault heeft momenteel een belang van 43 procent in Nissan. Die participatie is momenteel ongeveer 6,1 miljard euro waard. De Japanse constructeur zou echter vragen dat zijn Franse partner dat aandeel zou verminderen. Daarbij wordt een belang van 15 procent als een ideale uitkomst naar voren geschoven.

Daarmee zou immers een meer evenwichtige verhouding ontstaan, want Nissan heeft momenteel een belang van 15 procent in Renault. Het Franse bedrijf heeft inmiddels bevestigd met Nissan over een aantal initiatieven gesprekken te voeren.

Nissan werd op het einde van de voorbije eeuw door Renault gered. Daarbij bouwde Renault uiteindelijk een belang van 43 procent uit in zijn Japanse partner. Sinds februari van dit jaar zijn tussen beide constructeurs echter gesprekken gestart over een mogelijke deelname aan de nieuwe onderneming die Renault rond elektrische mobiliteit wil opzetten.

Die nieuwe entiteit zou onafhankelijk worden van de divisie traditionele verbrandingsmotoren. Nissan zou mogelijk een instap in de nieuwe activiteit overwegen, maar zou daarvoor wel op een tegenprestatie rekenen.

Om die instap te overwegen zou Renault immers zijn belang in Nissan drastisch moeten verminderen. De analisten merken echter wel op dat deze operatie geen enkele invloed zou hebben op de zakelijke alliantie tussen beide bedrijven.

Joint venture

Met een verzelfstandiging van zijn divisie elektrische mobiliteit hoopt Renault op de markt voor duurzaam vervoer de strijd met concurrenten zoals Tesla of Volkswagen te kunnen aangaan. Luca de Meo, topman van Renault, zou over die plannen nog deze herfst meer concrete informatie bekend maken.

Nissan heeft nog niet officieel bekend gemaakt in die activiteit van zijn Franse partner te zullen stappen. Dat geldt ook voor Mitsubishi, de tweede Japanse partner van Renault. Volgens de bronnen zou Mitsubishi inmiddels echter wel overwegen een enkelcijferig belang in de divisie elektrische mobiliteit van Renault te nemen.

Renault zou in de nieuwe activiteit rond elektrische mobiliteit een belang van minstens 51 procent willen aanhouden. Voor de resterende divisie rond de traditionele verbrandingsmotoren zou Renault een nieuwe entiteit willen opzetten met Aurobay, een joint venture van Volvo Car, Zhejiang Geely Holding Group en een aantal andere investeerders.

Renault zou in die activiteit nog slechts een minderheidsbelang houden en zou eventueel een beursintroductie nastreven. Nissan zou echter bedenkingen hebben bij deze constructie. De Japanse autobouwer zou immers bezorgd zijn over het feit dat een Chinese onderneming toegang zou krijgen tot zijn technologie.

(as)

Meer