“Plastic verpakking blijft gevangen in een sfeer van greenwashing”

Beweringen over het milieuvriendelijke karakter van plastic verpakkingen, moeten in veel gevallen als misleidende greenwashing worden afgeschreven. Dat is de boodschap van een rapport van de Changing Markets Foundation. De onderzoekers merken op dat bedrijven vaak wijzen naar de recyclage van plastic, onder meer uit de oceanen, om hun duurzame intenties te illustreren, maar in realiteit daarvoor weinig bewijzen aanbrengen.

Er is volgens het rapport vaak sprake van greenwashing, waarbij de echte impact van het plastic-gebruik voor de consumenten wordt verdoezeld.

Litanie van misleidende beweringen

“Ons jongste onderzoek stuitte op een litanie aan misleidende beweringen van bekende merken die de consument eigenlijk zou moeten kunnen vertrouwen”, brengt George Harding-Rolls, campagneleider bij Changing Markets Foundations, naar voren in een commentaar op de publicatie van het rapport. Dit is echter slechts het topje van de ijsberg.”

“Het is van cruciaal belang dat regelgevers deze kwestie ernstig nemen. De industrie blijkt enerzijds graag met zijn duurzame geloofsbrieven – met weinig inhoud – te pronken, maar blijft anderzijds wel de plastic-crisis in stand houden. De wereld moet duidelijk beseffen dat een vrijwillig duurzaam engagement van de industrie heeft geleid tot een markt die met valse claims is verzadigd“

Uit het onderzoek blijkt dat merken materialen presenteren en producten verkopen die beweren een positieve impact te hebben op het leefmilieu, terwijl deze stoffen in werkelijkheid vaak niet recycleerbaar zijn of maximaal slechts gedeeltelijk en met veel inspanningen kunnen worden gerecupereerd.

Krachtig emotioneel concept

“Plastic is een bijzonder krachtig en emotioneel concept geworden”, zegt ook Sian Sutherland, een van de oprichters van Plastic Planet, in een reactie op het rapport. “Iedereen worstelt met een vorm van schaamte wanneer winkelkarren vol met plastic raken. Merken hebben daarvan de voorbije jaren echter misbruik gemaakt.”

“Daarbij doen ze een beroep op eeuwenoude marketingtechnieken die totaal misleidend of ronduit vals zijn, terwijl de situatie in werkelijkheid alleen maar erger wordt. Tegen eind volgend decennium zal de plasticproductie immers nog een verdrievoudiging kennen. Met deze valse claims berooft de industrie de klant van zijn recht en vermogen om zich een oordeel over een product te vormen.”

De Changing Markets Foundation wijst erop samen met Zero Waste Europe op te roepen tot de vorming van een gesloten recyclagesysteem met een efficiënte toepassing van statiegeld om het probleem van plastic vervuiling aan te pakken.

Er wordt nog op gewezen dat het plastic afval  in het Verenigd Koninkrijk voor bijna 70 procent uit verpakkingen bestaat. Minder dan 10 procent van het alledaagse plastic, inclusief verpakkingen, wordt gerecycled.

Meer