Het gaat de markt van mobiele applicaties voor de wind. 2019 was al een recordjaar en 2020 heeft alles om nóg beter te doen, stelt het Amerikaanse onderzoeksbureau App Annie in nieuw onderzoek.
Eerst de verschroeiende cijfers. Het voorbije jaar gaven consumenten wereldwijd in totaal 120 miljard dollar uit aan mobiele applicaties. Het grootste deel daarvan, 72 procent om precies te zijn, ging naar games. Daarnaast bracht reclame via mobiele applicaties nog eens 190 miljard dollar op, wat de totale omzet via apps op 310 miljard dollar brengt.
‘Mobile-first decennium’
Ook de tijdsbesteding aan mobiele applicaties komt aan bod in het onderzoek. China geldt op dat vlak als de snelstgroeiende markt en daar is de populariteit van videoapp TikTok ongetwijfeld niet vreemd aan. Gebruikers keken in totaal voor 14,5 miljard uur (!) naar video’s op de TikTok. En van elke 10 minuten werden er vorig jaar 9 in China bekeken.
‘2020 zal het jaar markeren waarin een mobile-first decennium van start gaat’, zegt Cindy Deng van App Annie aan Bloomberg. ‘Het is absoluut noodzakelijk dat merken en bedrijven hun strategie aanpassen aan een nieuwe generatie mensen, of anders dreigen ze achterop te blijven.’
Fintech en entertainment
Hoewel spelletjes op mobiele applicaties het dus goed doen, zijn er nog andere uitschieters. In zogenaamde mobile-first-landen – zoals China, India en Brazilië – is het gebruik van financiële applicaties tussen 2017 en 2019 verdubbeld. App Annie wijst erop dat fintech-applicaties de traditionele banken overtreffen qua gebruiksgemak. Dat verklaart hun populariteit.
Ook mobiele applicaties voor entertainment mogen een pluim op hun hoed steken. Het gebruik van applicaties zoals Netflix steeg de laatste twee jaar met 120 procent. Vorig jaar kreeg de videostreamingdienst gezelschap (en concurrentie) van onder meer Apple TV+ en Disney+. En ook komend jaar belooft interessant te worden, met de lancering van Quibi – een videodienst puur voor de smartphone – in de Verenigde Staten.