Reclame levert YouTube bijna 55 miljoen dollar inkomsten per dag op

Het videoplatform YouTube heeft het voorbije jaar uit reclame 19,78 miljard dollar inkomsten ontvangen. Dat komt overeen met een bedrag van 54 miljoen dollar per dag. Dat blijkt uit een rapport dat Alphabet, het moederbedrijf van YouTube, over zijn resultaten het voorbije jaar heeft gepubliceerd.

Het jaar voordien had reclame YouTube 15,15 miljard dollar inkomsten opgeleverd.

Google Services

Alphabet boekte het voorbije jaar een omzet van ruim 182,5 miljard dollar, tegenover nagenoeg 161,9 miljard dollar het jaar voordien. Die inkomsten zijn grotendeels te danken aan de afdeling Google Services, waartoe ook YouTube behoort. Die divisie zag zijn omzet van 151,8 miljard dollar naar 168,6 miljard dollar oplopen.

Bij het onderdeel Google Cloud was er sprake van een omzetstijging van 8,9 miljard dollar naar 13,1 miljard dollar. De afdeling Other Bets registreerde echter een terugval van 659 miljoen dollar naar 657 miljoen dollar.

Het concern boekte het voorbije jaar een operationele winst van 41,2 miljard dollar, tegenover een positief resultaat van 34,2 miljard dollar het jaar voordien. Alleen Google Services konden echter een positief resultaat afleveren. Die divisie zag zijn winst van 48,99 miljard dollar naar 54,61 miljard dollar oplopen.

Bij Google Cloud liep het verlies daarentegen verder op van 4,64 miljard dollar naar 5,61 miljard dollar. Ook Other Best, dat het jaar voordien een verlies van 4,82 miljard dollar had geleden, moest vorig jaar een negatief resultaat van 4,47 miljard dollar melden.

Herstel

Ook de reclame-inkomsten van YouTube kregen tijdens de eerste maanden van het voorbije jaar af te rekenen met de negatieve impact van de coronacrisis. Later op het jaar volgde echter een ommekeer. Tijdens het laatste kwartaal van het voorbije jaar boekte het videoplatform 6,89 miljard dollar inkomsten uit reclame. Dat betekende een stijging met 46 procent tegenover dezelfde periode het jaar voordien.

Reclame op YouTube vertegenwoordigde daarmee 12 procent van de totale omzet die Alphabet tijdens de laatste drie maanden van het jaar liet optekenen. ‘Na een aanzienlijke terugval aan het begin van de pandemie, begon de reclame zich in het derde kwartaal van het voorbije jaar te herstellen,’ zegt Philipp Schindler, vice-president van Alphabet, in een commentaar op de cijfers.

‘Marketeers realiseerden zich immers dat de vraag van de consument weliswaar op korte termijn een terugval vertoonde, maar tegelijkertijd beseften ze dat hun merken in het beeld van het publiek moesten blijven om later van de heropleving van de economie mee te kunnen profiteren. Tijdens het vierde kwartaal kon dan ook op YouTube een sterke toename van de reclamebestedingen worden opgetekend.’

YouTube kon het voorbije jaar op een grotere aandacht van het publiek – dat door de uitbraak van de coronacrisis immers meer tijd thuis moest doorbrengen – rekenen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.