Rapport: “Brandstofefficiëntie Amerikaanse autobouwers toont weinig verbetering”

De drie grote Amerikaanse autofabrikanten – General Motors, Ford Motor en Stellantis (Chrysler) – scoren op het gebied van brandstofverbruik duidelijk slechter dan de andere merken die in de Verenigde Staten worden verkocht. Dat moet worden toegeschreven aan de sterke aanwezigheid van pickups en suv-modellen in hun portfolio. Dat staat in een rapport van het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA).

Critici merken op dat de autoconstructeurs in het algemeen met de vermindering van het brandstofverbruik van hun wagens nog weinig vooruitgang boeken.

General Motors

“Het voorbije jaar lieten de nieuwe Amerikaanse auto’s een gemiddeld bereik van 25,4 mijl per gallon benzine (ongeveer 42 kilometer per 4 liter) optekenen”, aldus het Amerikaanse milieubureau. “Dit jaar zal die afstand echter tot 25,3 mijl per gallon terugvallen.”

De drie grote Amerikaanse autofabrikanten hebben het laagste bereik van de veertien grote fabrikanten die auto’s op de Amerikaanse markt verkopen.

Geraamd wordt dat de modellen van General Motors dit jaar een gemiddelde score van 21,5 mijl per gallon zullen laten optekenen. Daarmee staat het concern op de allerlaagste plaats, voorafgegaan door Chrysler (21,6 mijl) en Ford Motor (22,7 mijl).

Uit het onderzoek blijkt dat de uitstoot van koolstofdioxide van de Amerikaanse autovloot de voorbije zeventien jaar gemiddeld met 24 procent is afgenomen, terwijl het verbruik met 32 procent is gedaald.

“Alleen Tesla, Subaru en Honda bereiken de gestelde vereisten zonder van emissiekredieten gebruik te maken”, merkt het milieubureau nog op. Autofabrikanten kunnen hun scores verbeteren door het gebruik of de aankoop van kredieten die de jaren voordien zijn verdiend.

Het rapport merkt daarbij op dat General Motors, Mercedes en Stellantis het voorbije jaar het grootste aantal kredieten hebben gekocht. Daarentegen waren Tesla, Honda en Toyota de belangrijkste verkopers van kredieten.

Beloftes

Het Environmental Protection Agency had in augustus voorgesteld om de versoepeling van de emissieregels voor voertuigen, ingevoerd door vorig Amerikaans president Donald Trump, ongedaan te maken.

In de plaats daarvan werd een plan vooropgesteld om de brandstofefficiëntie over een periode van twee jaar met 10 procent te verhogen. Over vijf jaar zou vervolgens een gemiddeld bereik van 52 mijl per gallon moeten worden bereikt.

In een reactie op het rapport merkt de American Council for an Energy-Efficient Economy op dat de autofabrikanten wagens produceren die gemiddeld nauwelijks zuiniger zijn dan het jaar voordien.

Dan Becker, directeur van de organisatie Safe Climate Transport, spreekt zich in gelijkaardige bewoordingen uit. “De autosector doet zware beloftes over de introductie van wagens met duurzame eigenschappen, maar het rapport maakt duidelijk dat hiervan in praktijk weinig wordt gerealiseerd”, voert Becker aan.

“De verbetering die vorig jaar werd opgetekend – amper 1,9 procent tegenover het jaar voordien – toont aan dat de fabrikanten auto’s met een groot verbruik blijven promoten, waardoor consumenten met hoge brandstofrekeningen geconfronteerd worden en de maatschappij met een zware vervuiling moet blijven afrekenen.”

Tesla en Honda beste score

Vorig jaar hadden General Motors en Ford allebei een gemiddelde van 23 mijl per gallon, terwijl Stellantis gemiddeld 21,3 mijl per gallon liet optekenen. Tesla, dat uitsluitend elektrische voertuigen produceert, voert de rangschikking aan. Bij de auto’s met traditionele brandstofmotoren haalt Honda de beste score (49,1 mijl per gallon).

Uit het rapport bleek verder nog dat de prestaties van General Motors en Ford de voorbije vijf jaar nauwelijks een verbetering toonden, terwijl Stellanties met 0,5 mijl per gallon achteruit ging.

(lb)

Meer
Auto
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - Alain De Jong
Gocar.be - Robin Van den Bogaert
Gocar.be - David Leclercq
Meer Auto