U-bocht: Qatar bant verkoop van alcohol in en rond WK-stadions

Er mag alsnog geen bier worden verkocht in de WK-stadions van Qatar, zo meldt de wereldvoetbalbond Fifa.

Waarom is dit belangrijk?

Budweiser, een van de grootste sponsors van de wereldbeker, is één van de biermerken in de portefeuille van Belgisch-Braziliaanse brouwerijketen AB Inbev.

Het nieuws: Het streng islamitische Qatar draait zijn beslissing om de verkoop van alcohol in de stadions van het Wereldkampioenschap voetbal toe te staan, terug. En dat amper twee dagen voor de start van het WK.

“Overleg”

De context: Normaal gezien beperkt de Golfstaat de verkoop van alcohol tot luxehotels. Niettemin zei de overheid voor het WK toe te staan dat er op specifiek aangewezen plaatsen pintjes van het merk Budweiser mochten worden verkocht.

  • Bud mocht worden verkocht in aparte zones in de acht stadions waar de wedstrijden plaatsvinden.
  • Fans was eerst toegestaan tot drie uur vóór en één uur na elke match Bud-pilsjes binnen het stadion in te slaan, maar mochten het bier niet meenemen naar de tribunes.
  • De wereldvoetbalbond zei echter dat de bierverkooppunten nu worden gecanceld “na overleg tussen de autoriteiten van het gastland en de Fifa”.
  • Budweiser plaatste nadat het nieuws werd bekendgemaakt, een bericht op Twitter met de tekst: “Well, this is awkward”. Later werd de tweet weer verwijderd.

Alcoholvrij bier blijft verkrijgbaar

En nu: Alcoholische dranken zullen alleen verkrijgbaar zijn in hospitaly suites in stadions en in aangewezen locaties in de hoofdstad Doha. Een van die locaties is het Fifa Fan Festival, zo meldt de Financial Times. Je telt daar voor één pintje bijna 14 euro neer. Alcoholvrij bier blijft verkrijgbaar in de stadions.

(wb)

Meer