Qantas en Airbus scharen zich achter Australische productie duurzame vliegtuigbrandstoffen

De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas Airways en vliegtuigbouwer Airbus zetten een samenwerking op rond de ontwikkeling van duurzame brandstoffen. Dat hebben de twee bedrijven aangekondigd. Gewag wordt gemaakt van een bedrag van 200 miljoen Amerikaanse dollar dat in de ontwikkeling van duurzame brandstoffen voor vliegtuigen zal worden geïnvesteerd.

Duurzame brandstoffen zijn voor Qantas een instrument om de uitstoot van koolstofdioxide te verlagen. De luchtvaartmaatschappij wil tevens rond de productie van duurzame vliegtuigbrandstoffen een nationale economie uitbouwen.

Nuluitstoot

Qantas wil tegen eind dit decennium in de kerosine voor zijn vliegtuigen minstens 10 procent duurzame vliegtuigbrandstoffen mengen. De wereldwijde luchtvaartindustrie rekent erop tegen het midden van deze eeuw de uitstoot van broeikasgassen tot nul te herleiden.

Duurzame vliegtuigbrandstoffen vormen van die strategie een cruciaal onderdeel. Vorig jaar werd wereldwijd ongeveer 100 miljoen liter duurzame vliegtuigbrandstoffen geproduceerd. Over een periode van drie decennia zou dat volume tot minstens 449 miljard liter per jaar moeten stijgen. Dit vertegenwoordigt een gigantische en kostbare onderneming.

Qantas koopt duurzame vliegtuigbrandstoffen in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, maar niet in Australië. “We zouden graag deze producten op grote schaal in eigen land aankopen”, merkte Alan Joyce, topman van Qantas, op.

“Het probleem is echter dat Australië geen belangrijke eigen productie van duurzame vliegtuigbrandstoffen heeft. Er moet dan ook geïnvesteerd worden om rond het product een nieuwe nationale industrie uit te bouwen.”

Geïsoleerd

De budgetten die de Australische luchtvaartmaatschappij en de Europese vliegtuigbouwer hebben samengebracht, zouden zowel in startende bedrijven en gevestigde producenten van brandstoffen worden geïnvesteerd.

Ook motorenfabrikant Pratt & Whitney, dochterbedrijf van het Amerikaanse defensiebedrijf Raytheon Technologies, levert aan het project een financiële bijdrage. Qantas heeft bij Airbus eerder dit jaar ruim vijftig nieuwe vliegtuigen besteld. De motoren voor die toestellen zullen door Pratt & Whitney worden geleverd.

Guillaume Faury, chief executive van Airbus, had het in een commentaar over een uniek samenwerkingsverband. Hij maakte daarbij gewag van de recente order die zijn onderneming van Qantas heeft ontvangen.

Daarnaast wees Faury op de geïsoleerde ligging van Australië, waardoor investeringen in een nationale productie van duurzame vliegtuigbrandstoffen een zinvol initiatief worden. Hij merkte dan ook op niet te verwachten dat een dergelijk samenwerkingsverband ook met andere luchtvaartmaatschappijen zou worden opgezet.

Alan Joyce voegde eraan toe te hopen dat het initiatief de Australische regering zou aanmoedigen om de nodige stappen te ondernemen om een ontwikkeling van een lokale industrie rond de productie van duurzame vliegtuigbrandstoffen te helpen uitbouwen.

Hij benadrukte daarbij dat Qantas terzake al wel een aantal verkennende gesprekken heeft uitgevoerd met de nieuwe centrumlinkse regering die vorige maand in Australië werd verkozen.

Het samenwerkingsverband tussen Qantas en Airbus heeft in eerste instantie een looptijd van vijf jaar, maar de bedrijven hebben een optie om het contract te verlengen.

(kg)

Meer