Verschillende prominente adverteerders halen hun reclame op Facebook en Instagram weg. Dat gebeurt omdat ze steeds meer geërgerd raken door de manier waarop het sociale netwerk van Mark Zuckerberg met ‘fake news’ en haatberichten omgaat.
Na ‘The North Face’ en ‘REI’, was outdoor kledingmerk ‘Patagonia’ zondag het derde bedrijf dat aankondigde ‘onmiddellijk alle reclame bij Facebook weg te halen’. ‘De maatregel geldt tot tenminste eind juli en blijft duren tot er betekenisvolle reactie van de sociale mediagigant komt.’
Spanningen tussen adverteerders en techbedrijven bestaan al jaren. Maar de gebeurtenissen van de voorbije weken hebben marketeers ertoe gebracht makkelijker actie te ondernemen tegen media. Vooral als die geen duidelijk standpunt willen innemen met betrekking tot de verspreiding van leugens en haatberichten.
The Wall Street Journal kon zelfs een email inkijken van het digitale reclameagentschap dat deel uitmaakt van de Japanse Dentsu Group. Daarin worden klanten geadviseerd om de reclameboycot te steunen. Ook een reeks minder bekende bedrijven heeft zijn samenwerking met Facebook recent opgezegd.
De actie werd meer dan een week geleden opgestart door een aantal Amerikaanse burgerrechtenorganisaties. Onder hen de Anti-Defamation League en de NAACP (National Association for the Advancement of Colored People). Zij introduceerden de hashtag #stophateforprofit om marketeers ervan te overtuigen niet langer reclame te plaatsen op Facebook.
De actie was een gevolg van een onderhoud eerder deze maand waarin het Facebookduo Zuckerberg-Sandberg en drie leiders van burgerrechtenorganisaties verbaal met elkaar in de clinch gingen. Tot een compromis kwam het niet. De discussie ging over de Facebookberichten van president Donald Trump.
Facebook een gewillige bondgenoot van Trump
Want de bagger die de president met veel gusto op Twitter en Facebook blijft posten is onderhand niet meer bij te houden. Twitterbaas Jack Dorsey probeert sinds kort Trumps negatieve impulsen nog enigszins te temperen. In Facebook vond Trump dan weer een even onverwachte als gewillige bondgenoot.
In 2016 speelde Facebook volgens velen een doorslaggevende rol in Trumps onverwachte winst. Trump dineerde een tijd geleden met Mark Zuckerberg en Facebook bestuurslid en Trump-adviseur Peter Thiel. Wat op dat etentje besproken werd blijft een goed bewaard geheim.
Maar de ononderbroken kritiek die Trump heeft op linkse media en hun vermeende vooringenomenheid tegen zijn agenda, heeft zijn manoeuvreerruimte op die platformen sinds dan enkel verder uitgebreid.
Of CEO Mark Zuckerberg van deze boycots wakker ligt is een andere vraag. Vorig jaar harkte het bedrijf bijna 70 miljard dollar aan advertentie-inkomsten binnen. Ook toen kreeg het hier en daar met reclameboycots te maken. Maar die konden onvoldoende vaart maken om het bedrijf in de problemen te brengen.
De protesten komen er wel nu reclamegiganten Facebook, Google en Amazon dit jaar 16 miljard dollar aan reclame-inkomsten verloren dreigen te zien gaan. Dat alles als gevolg van het coronavirus.