Prijzen vliegtickets kunnen deze zomer 30 procent hoger liggen dan voor de coronapandemie: wat is er aan de hand?

Nu de coronaregels in heel wat landen zo goed als volledig zijn weggevallen, boeken de toeristen opnieuw vliegvakanties. De prijzen van zo’n vliegreis zitten wel fors in de lift. Prijsstijgingen tot 30 procent tegenover het niveau van voor de pandemie worden niet uitgesloten.

Na meer dan twee jaar kan de toeristische sector opnieuw ademhalen. Nu heel wat landen de coronaregels hebben afgeschaft of versoepeld, vinden de toeristen opnieuw hun weg naar de luchthavens. “De vraag is fenomenaal”, zei Ed Bastian, CEO van Delta Airlines, onlangs tijdens een conferentie van de sector. Hij merkte daarbij op dat de tarieven deze zomer 30 procent hoger kunnen liggen dan voor de pandemie.

Wereldwijde stijging

Niemand blijft gespaard van de stijgende vliegtickets. Het reisconcern Travix berekende dat reizigers die in mei met budgetmaatschappijen zoals Ryanair, Transavia, Vueling en EasyJet vlogen, gemiddeld 60,5 procent meer moesten betalen voor hun reis dan in januari. In diezelfde periode stegen de prijzen van KLM, Lufthansa en Brussels Airlines met 21 procent.

Uit een studie van het Mastercard Economics Institute blijkt dan weer dat de kosten van vluchten vanuit Singapore in april gemiddeld 27 procent hoger lagen dan in 2019, terwijl vluchten vanuit Australië 20 procent duurder waren. “Steeds vaker boeken reizigers hun tickets maanden van tevoren omdat ze zich zorgen maken over de kosten van een aankoop op het laatste moment”, merkt David Mann, hoofdeconoom bij het Mastercard Economics Institute, op.

Vliegtuigen aan de grond

Ondanks de toenemende vraag, zijn de luchtvaartmaatschappijen eerder voorzichtig om al hun vliegtuigen terug op actief te zetten. Dat geldt met name voor grote vliegtuigen zoals de A380 superjumbo’s van Airbus SE en de oudere 747-8’s van Boeing Co, nu luchtvaartmaatschappijen overschakelen op zuinigere modellen zoals A350’s en 787 Dreamliners. De druk is het grootst in Azië, waar de coronabeperkingen het traagst werden versoepeld. Zo hebben Shanghai en Peking onlangs nog maar de regels versoepeld, na een nieuwe corona-uitbraak.

“Na de afgelopen twee jaar een gevarieerd en veranderlijk overheidsbeleid te hebben gevoerd, zal het de luchtvaartmaatschappijen tijd kosten om hun vloot weer op te bouwen, aangezien veel beperkingen pas in mei zijn versoepeld”, verduidelijkt Subhas Menon, directeur-generaal van de Association of Asia Pacific Airlines, tegen het persbureau Bloomberg.

Tekort aan personeel

Ondertussen hebben westerse luchtvaartmaatschappijen problemen om de toenemende vraag bij te benen. Door de coronacrisis zijn er in de luchtvaartsector heel veel ontslagen gevallen. Nu moeten de maatschappijen dus op zoek naar nieuw personeel om die vrije posities op te vullen. Die zoektocht verloopt allesbehalve vlot. Daardoor zien sommige maatschappijen zich genoodzaakt om vluchten te schrappen.

De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM heeft bijvoorbeeld afgelopen weekend nog enkele vluchten moeten annuleren. Er werden zaterdag geen passagiers meer vanuit Europese bestemmingen naar Amsterdam gevlogen. KLM wou op die manier bijdragen aan “een beheersbare situatie op de luchthaven en in de eigen operatie.”

Stijgende brandstofprijzen

Het zal als geen verrassing komen dat de hoge brandstofprijzen mee verantwoordelijk zijn voor de duurdere vluchten. Door de toegenomen vraag na de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne zijn de olieprijzen fors gestegen. De prijs van een vat Brent-olie bedraagt momenteel 119 dollar, tegenover zo’n 78 dollar begin dit jaar.

Vliegtuigbrandstof vertegenwoordigt nu maar liefst 38 procent van de kosten van een gemiddelde luchtvaartmaatschappij, tegenover 27 procent in de jaren voor 2019. Voor sommige budgetmaatschappijen kan dit cijfer zelfs oplopen tot 50 procent.

Sommige touroperatoren rekenen die prijzen door aan de consument via een brandstoftoeslag, zelfs al heb je de reis maanden vooraf geboekt. Wie enkel een vlucht boekt, moet achteraf zo’n toeslag niet betalen. Dan geldt de prijs die je op het moment van de aankoop van een vliegticket betaalt.

Verliezen coronapandemie compenseren

De luchtvaart is een kapitaalintensieve sector met historisch gezien flinterdunne marges. De coronapandemie heeft dan ook diepe wonden geslagen in die sector. Volgens Bloomberg hebben luchtvaartmaatschappijen wereldwijd in de drie jaar tot 2022 meer dan 200 miljard dollar verloren.

Hogere tarieven bieden luchtvaartmaatschappijen de mogelijkheid om hun verliezen te compenseren en weer winst te maken.

(mah)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.