Vrijwel alle autofabrikanten zijn nu volop bezig met de elektrificatie van hun gamma. Porsche is daarin geen uitzondering. Het Duitse merk ziet echter niet af van verbrandingsmotoren, maar werkt eerder aan een nieuw type brandstof dat zijn auto’s even groen zou maken als elektrische voertuigen.
Hoewel elektrische voertuigen geen CO2 uitstoten wanneer ze rijden, is het nu algemeen bekend dat het productieproces nog steeds een aantal milieu- en klimaatrisico’s met zich meebrengt. Bovendien zal het aandeel van elektrische auto’s op de weg de komende jaren weliswaar blijven toenemen maar het zal nog tientallen jaren duren voordat conventionele auto’s volledig verdwenen zijn.
Met dit in gedachten werkt Porsche aan een nieuwe brandstof voor verbrandingsmotoren: eFuel. Met deze uitvinding wil de Duitse fabrikant de uitstoot van koolstofdioxide met 85 procent verminderen in vergelijking met de huidige voertuigen met verbrandingsmotor. Volgens het bedrijf is dit cijfer gelijk aan de vermindering die elektrische voertuigen mogelijk maken, rekening houdend met de productie van motoren en het opwekken van elektriciteit.
Van iets ouds iets nieuws maken
Voor de ontwikkeling van deze synthetische brandstof werkt Porsche samen met ExxonMobil en Siemens Energy. Die zijn bovendien al begonnen met de bouw van een productiefaciliteit in het zuiden van Chili, een regio met uiterst gunstige klimatologische omstandigheden voor windenergie. Met behulp van de energie die door een windmolenpark wordt geleverd, zal het systeem water splitsen in zijn twee componenten: zuurstof en waterstof.
Vervolgens zal het CO2 uit de lucht filteren en combineren met groene waterstof om synthetische methanol te vormen. Daarbij wordt hernieuwbare methanol geproduceerd, die met behulp van een door ExxonMobil ontwikkelde MTG-technologie (‘methanol to gas’, of methanol naar benzine, red.) kan worden omgezet in klimaatvriendelijke brandstof, legt Porsche uit.
Zoals cnet.com opmerkt, is het idee niet nieuw. Dit proces, dat bekend staat als Fischer-Tropsch, dateert van het begin van de jaren 1920. Het zou verantwoordelijk zijn geweest voor 9 procent van het militaire brandstofverbruik van Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog en 25 procent van het brandstofverbruik van civiele voertuigen tijdens dezelfde periode.
‘Elektromobiliteit is een topprioriteit bij Porsche. E-brandstoffen voor auto’s zijn een nuttige aanvulling hierop – mits ze worden geproduceerd in regio’s met een duurzaam energieoverschot. Ze vormen een extra element op de weg naar een CO2-arme economie. Hun voordelen liggen in hun gebruiksgemak: eFuels kunnen worden gebruikt in verbrandingsmotoren en plug-in hybrides, en kunnen gebruik maken van het bestaande netwerk van tankstations. Door ze te gebruiken, kunnen we een verdere bijdrage leveren aan de bescherming van het klimaat’, aldus Porsche.
Wat zijn de doelen?
In de testfase zal vanaf 2022 ongeveer 130.000 liter aan eFuel worden geproduceerd in de Chileense vestiging. Deze capaciteit zal vervolgens worden uitgebreid tot ongeveer 55 miljoen liter tegen 2024 en tot ongeveer 550 miljoen liter eFuels tegen 2026. Een hoeveelheid die overeenkomt met 0,1 procent van de benzine die in 2020 verbrand werd in Amerikaanse voertuigen.
In principe zal deze eFuel voorbehouden zijn voor een handvol voertuigen, te beginnen met de sportwagens en conventionele auto’s van Porsche. Hierdoor zal het legendarische merk een deel van zijn oorspronkelijke identiteit kunnen behouden en tegelijkertijd aan toekomstige milieunormen kunnen voldoen.
Kritiek
De idee van eFuel stuit echter ook op heel wat kritiek. Vorige maand heeft de Europese ngo Transport and Environment een studie gepubliceerd met twee ernstige bedenkingen tegen ‘groene’ brandstofprojecten zoals dat van Porsche. Volgens de studie zijn auto’s die op e-brandstof rijden zowel vervuilender (40 procent meer CO2-uitstoot dan auto’s die op batterijen rijden) als duurder, zowel aan de kassa als aan de pomp.
Porsche benadrukt wel dat het niet van plan is om eFuel te gaan gebruiken in de plaats van elektrische auto’s. Het loopt eerder loopt eerder parallel met de ontwikkeling van elektrische modellen en is bedoeld voor een klein deel van Porsche’s gamma.
(tb)