Sportwagenbouwer Porsche gaat uiteindelijk toch niet mee in de plannen van zijn moederconcern VW Group om zijn toekomstig elektrisch flagship-model op een gezamenlijk platform met zustermerken Audi en Bentley te ontwikkelen. Porsche vindt dat het moeilijk zou zijn om met een gezamenlijk technologie het gediversifieerde publiek van de drie merken tevreden te stellen. Dat heeft het magazine Automobilwoche gemeld.
De beslissing van Porsche vereist wel dat de sportwagenbouwer een financiële compensatie betaalt. Gewag wordt gemaakt van een bedrag van 100 miljoen euro.
Hannover
VW Group had eerder te kennen gegeven dat de nieuwe elektrische flagship-modellen van dochtermerken Porsche, Bentley en Audi gezamenlijk zouden worden ontwikkeld. Dat zou gebeuren in het kader van het programma Artemis, waarover Audi de verantwoordelijkheid had gekregen en dat elektrische auto’s met een hoge autonomie diende te ontwikkelen.
De productie van de wagens werd toegewezen aan de vestiging van de divisie VW Business Automobiles in Hannover, waar momenteel vooral bestelwagens en andere commerciële voertuigen worden gefabriceerd.
Porsche heeft nu echter te kennen zich uit het gezamenlijke project terug te trekken. Daarbij merkt de sportwagenbouwer op dat de drie merken zich op heel verschillende doelgroepen richten. Het publiek van Porsche vraagt niet alleen naar krachtige motoren, maar wil ook zelf zo veel mogelijk de controle over de besturing houden.
De verregaande autonomie waarop binnen Artemis daarentegen wordt gemikt en waarbij de auto zo veel mogelijk taken van de bestuurder zou moeten overnemen, past volgens Porsche echter niet bij de wensen van zijn publiek.
Leipzig
Daarom heeft Porsche beslist om zijn toekomstige flagship-model afzonderlijk te ontwikkelen. De productie zou gebeuren in de fabriek van de sportwagenbouwer in Leipzig. Gehoopt wordt de productie over vier jaar te kunnen starten.
Daarmee zou het nieuwe model een jaar vertraging oplopen tegenover de geplande productie in Hannover. Door deze beslissing kunnen in de fabriek in Leipzig extra banen worden gecreëerd, maar in Hannover verdwijnt een gedeelte van de voorziene activiteit.
Om dat verlies te compenseren zal Porsche aan de divisie VW Business Automobiles een bedrag van 100 miljoen euro betalen.
VW Business Automobiles had gehoopt in Hannover jaarlijks ongeveer 25.000 elektrische exemplaren van Porsche te kunnen bouwen. Die activiteit zou nu worden vervangen door de bouw van de minivan ID Buzz en de kampeerwagen ID California. Er zou in Hannover ook een plugin-hybride van de T7 Multivan worden gebouwd.
(jvdh)