Key takeaways
- Porsche verwacht een operationeel verlies van 611 miljoen euro voor het derde kwartaal, een enorme verandering ten opzichte van de winst van vorig jaar.
- Lagere verkopen in China, Amerikaanse invoerrechten en aanzienlijke kosten in verband met vertragingen bij de productie van elektrische voertuigen dragen bij aan de financiële problemen van Porsche.
- De nieuwe CEO Michael Leithers staat voor de uitdaging om Porsche er weer bovenop te helpen.
Porsche, de beroemde Duitse sportwagenfabrikant, wordt geconfronteerd met een grote crisis. Het volgende kwartaalrapport van het bedrijf, het laatste onder Oliver Blume, zal naar verwachting een duizelingwekkend operationeel verlies van 611 miljoen euro voor het derde kwartaal onthullen, in schril contrast met de 974 miljoen euro winst in dezelfde periode vorig jaar.
Verkoopdaling in China en tarieven in de VS
Verschillende factoren dragen bij aan deze crisis. Een dramatische daling van de verkoop op de Chinese markt, in combinatie met het gewicht van de Amerikaanse invoerrechten en aanzienlijke kosten van meer dan 1,8 miljard euro door vertragingen in de productie van elektrische voertuigen, hebben de prestaties van Porsche zwaar getroffen.
Het bedrijf zag de verkoop in China in de eerste negen maanden van 2025 aanzienlijk dalen en verkocht slechts 32.195 voertuigen, meer dan de helft van het aantal dat in dezelfde periode in 2022 werd verkocht. Een cruciale uitdaging voor Porsche is de beperkte acceptatie van elektrische voertuigen in het segment van luxe sportwagens.
Nieuwe CEO
De nieuwe CEO Michael Leithers, die in januari aantreedt, erft deze complexe situatie en moet Porsche naar een succesvolle toekomst in de markt van elektrische voertuigen leiden. Analisten en beleggers zijn benieuwd of hij in deze overgang zal slagen.
Leithers zal een herstructureringsplan moeten doorvoeren waarbij de komende jaren 1.900 banen worden geschrapt. Hoewel vertrekkend CEO Blume verwacht dat het “positieve momentum” vanaf 2026 zal terugkeren, blijven analisten minder optimistisch over de onmiddellijke vooruitzichten van Porsche. De belangrijkste uitdaging voor Leithers is om de toekomst van high-performance auto’s in het elektrische tijdperk te definiëren en om het merk Porsche opnieuw te lanceren in China, een cruciale markt voor luxe voertuigen.
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

