Key takeaways
- Porsche heeft besloten geen productiefaciliteiten in de Verenigde Staten op te zetten, ondanks hogere exportkosten als gevolg van invoerrechten.
- Het bedrijf vindt lokale productie onrendabel gezien de relatief lage productievolumes in vergelijking met merken als Audi.
- De Duitse autofabrikant pleit voor een stabiel handelsakkoord tussen de EU en de VS om voorspelbaarheid en zekerheid te garanderen bij de planning van de invoer van voertuigen.
Porsche, de Duitse sportwagenfabrikant bij uitstek, heeft het idee om een eigen productielocatie in de Verenigde Staten op te zetten voorlopig van de hand gewezen. Ondanks de stijgende exportkosten als gevolg van het onvoorspelbare handelsbeleid en de tarieven van president Trump, is het bedrijf tevreden met zijn huidige inkoopstrategie.
Hoewel er de hele zomer geruchten de ronde deden dat de Duitse autofabrikant lokale productie overwoog, vertelde Timo Resch, managing director voor Noord-Amerika, aan Handelsblatt dat er geen onmiddellijke of concrete plannen waren om dat te doen. Dit standpunt geldt ook voor andere opties, zoals het gebruik van een bestaande Volkswagenfabriek of het opzetten van een assemblagefabriek in de VS. Resch legde uit dat vanwege de relatief lage productievolumes van het sportwagenmerk, in vergelijking met merken als Audi, lokale productie op dit moment niet rendabel zou zijn.
Invloed van tarieven
De tarieven van Trump op geïmporteerde auto’s verhogen de kosten van de verkoop van Duitse voertuigen op de Amerikaanse markt aanzienlijk. Vanaf 1 augustus verlaagt men het verouderde tarief van 27,5 procent met terugwerkende kracht naar 15 procent, maar dit percentage blijft nog steeds boven het niveau van vóór de handelsoorlog. Resch wilde de exacte financiële impact van deze tarieven op de sportwagenfabrikant niet prijsgeven, maar gaf wel toe dat het om een “aanzienlijk” bedrag ging.
Industrieanalisten voorspellen dat Duitse autofabrikanten op de lange termijn hun productie naar de VS zullen verplaatsen. Deze beslissingen zijn echter met onzekerheid omgeven door de neiging van president Trump om af te wijken van eerder aangekondigde overeenkomsten.
Onvoorspelbaarheid weegt op relaties
Trump legde onlangs nieuwe tarieven op om de onvoorspelbaarheid te benadrukken, als reactie op de antitrustboete die de Europese Commissie vrijdag aan Google gaf. De precieze doelen van deze tarieven blijven onduidelijk, wat de situatie nog complexer maakt. De reactie van Trump is extra verrassend omdat zijn eigen regering ook juridische stappen tegen de zakelijke praktijken van Google onderneemt.
De specifieke doelen van deze tarieven blijven onduidelijk, wat de situatie nog ingewikkelder maakt. De reactie van Trump is des te verrassender omdat zijn eigen regering ook juridische stappen onderneemt tegen de zakelijke praktijken van Google.
De onvoorspelbaarheid van het Amerikaanse handelsbeleid zet druk op de economische relaties met de Verenigde Staten. Daarom pleit Resch, managing director van de Duitse sportwagenfabrikant, voor een snelle en bindende handelsdeal tussen de Europese Unie en de VS. Volgens hem is zo’n overeenkomst essentieel om importplanning mogelijk te maken en investeringszekerheid te waarborgen.
Eisen aan een stabiel handelsakkoord
Resch zei dat de sportwagenbouwer er tot op zekere hoogte in geslaagd is om de prijsstabiliteit te handhaven, maar dat het essentieel is dat de overeenkomst tussen de EU en de VS van kracht wordt. Hij benadrukte dat het huidige tarief van 27,5 procent voor auto’s en onderdelen “noch houdbaar noch redelijk” is voor de fabrikant of de auto-industrie als geheel. Volgens het politieke akkoord zou dit tarief met terugwerkende kracht vanaf augustus verlaagd moeten worden naar 15 procent, op voorwaarde dat de overeenkomst gehandhaafd blijft. (fc)
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

