Porsche begint voor eind volgend jaar met productie tweede elektrische model

De Duitse autobouwer Porsche wil van zijn suv-model Macan evenveel elektrische eenheden produceren als er van de versie met een verbrandingsmotor werden gebouwd. Dat heeft Albrecht Reimold, productieleider van Porsche, in een gesprek met de nieuwssite Automobilwoche, aangekondigd.

De Macan wordt het tweede model in de elektrische portfolio van Porsche. Tot nu toe heeft alleen de coupé Taycan een uitsluitend elektrische aandrijving.

Leipzig

“Van de Macan worden momenteel meer dan tachtigduizend exemplaren per jaar geproduceerd”, benadrukte Reimold in het gesprek met Automobilwoche. “Op termijn willen we ook de productie van de elektrische Macan op dat niveau brengen.”

Verwacht wordt dat de productie van de elektrische Macan voor het eind van volgend jaar van start zal gaan. Die productie zou gebeuren in de fabriek van Porsche in Leipzig, waar ook het huidige model van de Macan wordt gebouwd. In Leipzig zou Porsche later ook zijn nieuwe grote elektrische suv-model willen bouwen. Dat wordt mogelijk het elektrische equivalent van de Cayenne.

Tijdens de eerste helft van dit jaar verkocht Porsche van de Macan 38.039 exemplaren. Daarmee stond het model op de tweede plaats in de lijst met populairste modellen van de Duitse autobouwer. Alleen het suv-model Cayenne kon met een verkoop van 41.947 eenheden op een groter succes rekenen.

De elektrische Taycan haalde tijdens de eerste zes maanden van dit jaar een verkoop van 18.877 exemplaren. De productie van het model zou echter zijn afgeremd door een aantal problemen in de aanvoerketens.

Nürburgring

Waarnemers verwachten dat de elektrische Macan hetzelfde silhouet zal hebben als de bestaande variant met een benzinemotor. Toch zullen volgens hen een aantal verschillen merkbaar zijn. Onder meer wordt gewag gemaakt van een kleine achterspoiler die bij hoge snelheden uit het staartstuk van de wagen zou komen om de stabiliteit van de wagen te garanderen.

De Duitse autofabrikant zou zowel fysieke als virtuele tests inzetten om de ontwikkeling van de elektrische Macan te versnellen. Daarbij zouden de technici vooral de aerodynamica van de elektrische auto nog verder willen aanscherpen. Spotters hebben daarbij gemeld dat Porsche met een viertal elektrische Macans proefritten op het circuit van de Nürburgring is beginnen uit te voeren.

Productieleider Albrecht Reimold merkte nog op dat Porsche gedurende een periode van twee jaar de twee varianten van de Macan naast elkaar zal blijven produceren. De autoconstructeur gaf eerder al te kennen dat de Macan over een grotere actieradius zou beschikken dan de Taycan. Dat model is uitgerust met een batterij die een reikwijdte tot 484 kilometer zou toelaten.

(as)

Meer