Populaire app bij Reddit-beleggers Robinhood zet zich in schijnwerpers met Super Bowl-reclame

Robinhood kwam de afgelopen weken volop in de media nadat beleggers via de app massaal aandelen van onder meer GameStop en AMC hebben gekocht. Met een reclame voor de fel bekeken Super Bowl wil de gratis beleggingsapp van iedere Amerikaan een belegger maken.

‘Je moet geen belegger worden, je bent een geboren belegger’, luidt de boodschap van Robinhood in het reclamespotje. Het filmpje is volgens zakenzender CNBC de grootste marketingcampagne tot nu toe van de broker. Het spot wordt komende zondag afgespeeld tijdens Super Bowl.

https://www.youtube.com/watch?v=6dd8cZfSIK0&ab_channel=Robinhood

Reclamevideo komt na kritiek van Reddit-beleggers

Dat de app net nu zo’n campagne op poten zet komt niet als een verrassing. Robinhood kreeg vorige week en deze week heel wat kritiek te slikken nadat het de handel in bepaalde aandelen, zoals GameStop en AMC Entertainment, had beperkt. De broker deed dat nadat veel beleggers de app hadden gebruikt om een short squeeze te doen. Zo hebben ze massaal aandelen van GameStop opgekocht met als doel om de shorters op te zadelen met enorme verliezen.

Boze appgebruikers hebben al meer dan 30 rechtszaken aangespannen tegen Robinhood omdat het restricties heeft opgelegd. ‘Dat is wat de hefboomfondsen willen. Wanneer iedereen verkoopt, kan de prijs niet stijgen want niemand kan het aandeel kopen’, luidt één van de klachten.

Vlad Tenev, medeoprichter van Robinhood, verwees eerder al naar de kapitaalvereisten waar de app als tussenpersoon voor aandelenhandel aan moet voldoen.

Volgens The Wall Street Journal heeft Robinhood de advertentietijd al in december kocht. Een persoon die bekend is met de interne werking van het bedrijf zei in een reactie dat er discussies waren over het al dan niet intrekken van de spot na het tumult over de opgelegde beperkingen.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.