Hoe popcultuur een casino wordt: Marvel lanceert “loot boxes” met strips in NFT-vorm

Marvel Entertainment lanceerde vorige week de eerste reeks stripalbums die beschikbaar zal zijn in NFT-vorm. Om aan die strips te geraken moeten klanten wel een soort “loot box” kopen, wat gokelementen introduceert.

NFT’s, ofwel “non-fungible tokens”, zijn digitale kunstwerkjes die verankerd zijn op een blockchain-netwerk en de voorbije maanden enorm populair werden.

Fans van Marvel kunnen een reeks klassieke stripalbums van ‘Spider-Man’ en ‘Captain America’ kopen via een soort “loot box”, een doos waar een willekeurige strip in zit. De strips die je kan krijgen, zijn gerangschikt in vijf niveaus van zeldzaamheid: van “common” (alledaags) tot “ultra rare” en “secret rare” (ultrazeldzaam en geheim).

Het is een gekende truc uit de wereld van videospellen, waar ontwikkelaars zoals Activision met hun FIFA-spellen ondertussen in uitblinken. In 2020 haalde Activision meer dan 1,2 miljard dollar op in één kwartaal uit de inkomsten van de verkoop van dergelijke producten

België was een van de eerste landen ter wereld die de “loot boxes” reguleerde omdat de willekeurige aard van de producten gokgedrag aanwakkert bij jongeren.

Marvel ziet in NFT’s dus een mooie opportuniteit om de verkoop van hun strips te betrekken in de hipste nieuwe technologie, te digitaliseren én een businessmodel te introduceren dat zal zorgen voor woekerwinsten. Marvel zal zeker niet de laatste zijn die op de kar van NFT’s springt.

Lees ook: Gamingreus Activision (Call of Duty) erkent interne machocultuur: screening van managers én van de games zelf op komst

(NS)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.