Politie Kopenhagen patrouilleert met elektrische scooters

Terwijl in andere steden de politie manieren bedenkt om elektrische scooters aan banden te leggen, wordt het vervoermiddel in de Deense hoofdstad Kopenhagen door het korps als een meerwaarde bestempeld.

E-scooters werden in eerste instantie toegejuicht als de toekomst van een flexibele en duurzame stedelijke mobiliteit”, merken analisten op. “Vooral in de nasleep van de coronapandemie kenden de elektrische scooters een toenemende populariteit. Maar er kwam al snel een ommekeer.”

Negatieve commentaren

“Het duurde immers niet lang vooraleer op vele locaties negatieve commentaren begonnen op te borrelen”, beklemtonen de experts. “Daarbij werd gewag gemaakt van allerhande conflicten met andere verkeersgebruikers, problemen met achtergelaten tweewielers en een toenemend risico op ongevallen met voetgangers of fietsers.”

In een aantal steden wordt bekeken op welke manier het gebruik van elektrische scooters mogelijk zou kunnen worden beperkt of zelfs verboden. Maar in Kopenhagen wordt het vervoermiddel op een andere manier bekeken.

In de Deense hoofdstad heeft de politieleiding immers besloten om een aantal elektrische scooters in zijn vloot vervoermiddelen op te nemen. De elektrische tweewielers worden ter beschikking gesteld van de wijkpolitie van de voorsteden Høje Gladsaxe en Ishøj.

De wijkpolitie ziet de elektrische scooter niet als een alternatief voor andere vervoermiddelen, maar beschouwt de tweewieler wel als een aanvulling op het bestaande arsenaal. “De elektrische scooter biedt de wijkagenten een aantal mogelijkheden die een normale patrouillewagen niet heeft”, verduidelijken woordvoerders van de politie van Kopenhagen.

“De elektrische scooter laat de agenten immers toe om zich snel te begeven naar locaties die met andere transportmiddelen minder gemakkelijk toegankelijk zijn.”

Imago

Daarnaast wordt opgemerkt dat de elektrische scooter ook een positieve bijdrage kan leveren aan het imago van het politiekorps. “Agenten op scooters lokken vaker een glimlach en een leuke opmerking op dan een patrouille met de fiets”, betoogde Allan Nyring, inspecteur bij de politie van Kopenhagen. “Bovendien hebben de agenten het gevoel dat ze met de elektrische scooter dichter bij de burgers kunnen komen dan met de traditionele patrouillewagen.”

Het nieuwe initiatief moet ervoor zorgen dat de reputatie van de politie op het gebied van toegankelijkheid en aanspreekbaarheid bij de burgers kan worden versterkt. “Auto’s creëren een zeker gevoel van machtspositie en afstandelijkheid”, luidt het.

De elektrische scooters van de Deense politie zijn trouwens niet zwaailichten of sirenes uitgerust. De tweewielers hebben een bereik van dertig kilometer en kunnen een topsnelheid van 20 kilometer per uur halen.