‘Pokémon’ en ‘Animal Crossing’ brengen Nintendo naar recordomzet

De Japanse game-ontwikkelaar Nintendo heeft een recordjaar achter de rug. De omzet steeg het afgelopen boekjaar, dat eindigde op 31 maart, met 9 procent naar 1.308 miljard yen (11 miljard euro).

De nettowinst steeg met 33 procent naar 258 miljard yen.

Net als andere entertainmentbedrijven profiteert Nintendo van de lockdown. Vooral het spel ‘Animal Crossing’ deed het goed. Nintendo bracht dat spel al 20 jaar geleden uit, maar tijdens de lockdown kwam het plots ook bij het grote publiek terecht.

Escapisme

Het spel is zo populair door het escapistische idee, iets waar mensen nood aan hebben als ze hele dagen thuis zitten. In het begin van het spel komt u op een leeg eiland terecht en het is de bedoeling dat u dat gaandeweg inricht.

Om huizen, parken en andere dingen op te bouwen, moet u uiteraard wel geld verdienen. Dat doet u door groenten te kweken en die aan andere eilanden te verkopen voor ze slecht worden. Meer is het niet en toch kon het 12 miljoen mensen overtuigen om het afgelopen jaar een exemplaar ervan te kopen. In normale tijden kochten nog geen 2 miljoen mensen een exemplaar.

Switch

Wat Nintendo slim heeft gezien, is dat u een Switch-console nodig hebt om het spel te kunnen spelen. De verkoop daarvan steeg gigantisch. Over het hele jaar werden er een kwart meer consoles verkocht dan vorig jaar. De fabrikant kon zelfs niet volgen en heeft ondertussen een wachtlijst moeten aanleggen.

Ook de ‘Pokémon’-games Sword and Shield, die pas in november 2019 werden uitgebracht, verkochten goed. 17 miljoen mensen kochten een digitaal exemplaar van het spel waarin u deelneemt aan toernooien met de kleine monstertjes. In totaal verkocht Nintendo 169 miljoen games, een stijging van 42 procent.

De Japanners waarschuwen dat de lancering van nieuwe games en de ontwikkeling van consoles vertraging kan oplopen door Covid-19. ‘We blijven de situatie nauwgezet opvolgen’, klinkt het.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.