Passage door Suezkanaal wordt tot 10 procent duurder

Een passage door het Suezkanaal wordt opnieuw duurder. Dat heeft de Suez Canal Authority, de uitbater van de verbindingsweg tussen de Middellandse Zee en de Rode Zee, aangekondigd. De bijkomende heffing is afhankelijk van het type transport. Er moet daarbij rekening worden gehouden met verhogingen tussen 5 procent en 10 procent.

De uitbater van het Suezkanaal suggereert dat er verschillende redenen kunnen worden aangegeven voor de verhoogde tarieven.

Verbeteringen

“De hogere heffingen vormen een weerspiegeling van de aanzienlijke groei in de wereldwijde handel en de grotere efficiëntie van de schepen”, luidt. Daarnaast wordt er tevens gewezen op de inspanningen voor de ontwikkeling van het kanaal en de verdere verbetering van de ondersteunende diensten die aan de gebruikers wordt aangeboden.

De heffingen voor tankers met ruwe en geraffineerde olie worden met ingang van de maand maart met 5 procent opgedreven. Het transport van vloeibaar gemaakt gas zal met een tariefverhoging van 7 procent rekening moeten houden. Kleinere gastankers en schepen met chemische producten moeten voor een passage door het Suezkanaal voortaan 10 procent meer betalen.

De verhoogde tarieven moeten onder meer een bijdrage leveren voor de financiering van de uitbreidingswerken die momenteel aan het Suezkanaal worden uitgevoerd of zijn gepland. Een aantal van die werken zouden in de loop van volgend jaar moeten worden afgerond.

Onder meer wordt het tweede traject van het kanaal uitgebreid, terwijl ook een bestaande sectie in de buurt van het Great Bitter Lake – waar in maart vorig jaar het containerschip Ever Given aan de grond liep – zou worden verbreed.

Wereldwijde handel

Het Suezkanaal blijft in de wereldwijde handel een cruciale schakel. De waterweg vormt immers de kortste maritieme route tussen Azië en Europa en biedt tegelijkertijd de snelste doortocht van de Atlantische Oceaan naar de Indische Oceaan.

Bovendien vertegenwoordigt de route het langste kanaal dat niet door sluizen wordt onderbroken. Daardoor kan een normale doortocht in een tijdsbestek tussen dertien en vijftien uur worden gegarandeerd.

Ongeveer 12 procent van de wereldwijde handel passeert langs het Suezkanaal, dat voor Egypte hierdoor een belangrijke bron van inkomsten is. Jaarlijks levert de waterweg aan Egypte meer dan 5 miljard dollar inkomsten op.

Meer